خانه وی‌مد مصاحبه از اصفهان تا کن با کوشنا شاهرخی

از اصفهان تا کن با کوشنا شاهرخی

در این مطلب از سری مصاحبه‌های اختصاصی ویکندلی، به سراغ «کوشنا شاهرخی»، طراح لباس «بهناز برگزیده» در جشنواره کن رفتیم.

مصاحبه اختصاصی ویکندلی با کوشنا شاهرخی، طراح لباس بهناز برگزیده در جشنواره کن

«کوشنا شاهرخی»، طراح صحنه و لباس، در یک سال گذشته پروژه‌ها و همکاری‌های مختلفی را با برندها و افراد مختلف داشته ‌است. یکی از این پروژه‌های جذاب طراحی لباس برای «بهناز برگزیده»، اینفلوئنسر فعال ایرانی در حوزه فرهنگ و هنر، برای جشنواره کن در سال گذشته بود. این پروژه‌ با الهام از شهر اصفهان در پیش گرفته‌ شده بود. در این مطلب از سری مصاحبه‌های اختصاصی ویکندلی با چهره‌های تاثیرگذار در صنعت مد و فشن  ایران، به سراغ کوشنا شاهرخی می‌رویم و به روند شکل‌گیری این پروژه و تصاویری از روند طراحی آن می‌پردازیم.

خوشحالیم که ویکندلی رو برای صحبت درباره این موضوع انتخاب کردی. در ابتدا کمی از خود جشنواره کن و اهمیت اون به ما بگو.

همونطور که میدونید جشنواره کن یکی از تاثیرگذارترین رویدادهای سینمایی در دنیاست. در این جشنواره افراد مختلفی دعوت میشن تا بتونن علاوه بر جنبه‌ی تبلیغاتی، شکوه دوچندانی به این رویداد اضافه کنن. علاوه بر این، جشنواره کن در دنیای مد هم تاثیر مستقیم داره و میتونه برخی از روندها رو تغییر بده یا حتی روند جدیدی رو شکل بده.

بریم سراغ اصل مطلب و فرآیند همکاری شما با یک اینفلوئنسر ایرانی در یک رویداد بین‌المللی.

من فکر میکنم جامعه ما یک گَپی نسبت به فضای بین‌المللی داره و همکاری‌های چند جانبه با افراد تاثیرگذار میتونه این فضای خالی رو پر کنه.

داستان از اصفهان شروع شد

علاوه بر اینکه بهناز علاقه خاصی به اصفهان داشت و البته پروژه‌ای رو در این شهر شروع کرده بود و نیاز داشت یک جایی این پروژه به پایان برسه، به نظر خود من این شهر از نظر ابعاد فرهنگی، هنری و اجتماعی بسیار غنی هست و ایجاد ارتباط در بین همه اینها میتونه خروجی متفاوتی رو داشته باشه. طراحی این لباس یک خلاصه نهایی از پروژه اصفهان بود.

ما نقش جهان رو انتخاب کردیم چراکه بهناز ارتباط و تجربیات جذابی در مورد این مکان داشت و البته نگاه به جزئیات در تصویرسازی برای طراحی این لباس بسیار مهم بود. چراکه وقتی در حال بررسی میدان نقش جهان بودیم جزئیات زیادی پیش روی ما بود و در تلاش بودیم تا حد امکان این جزئیات در طرح نهایی به تصویر کشیده بشه.

من در طراحی لباس، بُعد هویتی فردی که قرار هست اون لباس بپوشه رو در نظر میگیرم. در این مورد هم همین اتفاق افتاد و بررسی شخصیت بهناز، در طراحی جزئیات این طرح تاثیر مستقیم داشت. در اسطوره شناسی برای بهناز به شخصیت آفرودیت رسیدیم و جالبه بدونید در روایت‌ها این شخصیت از آب به دنیا اومده. این موضوع در طراحی دامن لباس به تصویر کشیده شد و حوض اصلی میدان در واقع قسمتی هست که فرد از اون بیرون اومده و دنباله دامن از همونجا ادامه پیدا می‌کنه.

از روند طراحی و دوخت بهمون بگو

دوخت این لباس چالش‌های زیادی برای من داشت. از چاپ گرفته تا پرو کردن لباس. بهناز در دسترس نبود و ما نیاز داشتیم که در حین دوخت پرو همزمان هم داشته باشیم. به همین دلیل من یک مانکن با جزئیات اندام بهناز ساختم تا بتونیم از این چالش گذر کنیم. موضوع بعدی چاپ تصویر روی دامن بود. خب ما به خاطر محدودیت‌های دستگاه‌های چاپ در متراژ، مجبور شدیم تا الگوها رو به 6 تیکه تقسیم کنیم و به صورت جداگاه چاپ رو انجام بدیم.

یکی دیگه از چالش‌ها، زیرسازی دامن بود. در برندهای بزرگ که در زمینه کوتور فعالیت میکنن ده‌ها تکنیک برای زیرسازی و فرم‌دهی به دامن‌ها وجود داره اما در ایران به دلیل چالش انتقال طرح به خیاط، ما مجبور شدیم تا یک تکنیک برای زیرسازی این لباس ابداع کنیم که خوشبختانه جواب داد.

حس تو از انجام این پروژه چی بود و چقدر هیجان داشتی از اینکه طراحی تو به فرش قرمز جشنواره فیلم کن رسیده؟

تجربه جالبی برای من بود. معمولا بیشترین توجه روی لباس یا مربوط به بخش سینمایی و ایونت‌های اینچنینی هست یا لباس عروس. در واقع نگاه‌های زیادی روی این بخش‌هاست و جزئیاتش قابل بررسیه. من برای این لباس هم نگرانی‌هایی داشتم و هم هیجان زده بودم. برای همون چند دقیقه‌ای که قراره یک شخص با لباسی که من طراحی کردم روی فرش قرمز کن قدم برداره ساعت‌ها به طور شبانه روزی کار انجام شده و همه اینها تجربه جالبی بود برای من.

نتایج این پروژه برای کوشنا شاهرخی چی بود؟ و فکر میکنی به اون چیزی که از این پروژه می‌خواستی رسیدی؟

کم لطفی زیادی به فرهنگ ایران شده. حتی از خود مردم هم انتظار میره تا به این فرهنگ اهمیت بیشتری بدن و زمان بیشتری حتی برای دیدن آثار و موشکافی اون‌ها در شهرهای مختلف ایران بگذارن. در واقع این ماموریت و مسئولیتی بود که من موفق به انجام اون در حیطه کاری خودم شدم تا بتونم بخش کوچیکی از این فرهنگ رو به تصویر بکشم.

گذر آخر
حضور هنرمندان، طراحان، برندها و اینفلوئنسرهای ایرانی در رویدادهای بین‌المللی میتواند اتفاقات متفاوتی را رقم بزند. به نوعی نقش داشتن افرادی همچون کوشنا شاهرخی در صحنه‌های بین‌المللی، میتواند محرکی در دنیای مد ایران باشد، رقابت در بین برندها و هنرمندان را افزایش دهد و روند و سبک مد ایران را تغییر دهد. امید است که بیشتر و بهتر از همیشه شاهد این شکل از همکاری‌ها و اتفاقات در دنیای مد ایران باشیم.

اشتراک گذاری :

مقالات مرتبط