خانه وی‌مد تحلیل کالکشن امید به بازگشت مهر از گذشته | کالکشن خشکسالی و دروغ آنا ثانی

امید به بازگشت مهر از گذشته | کالکشن خشکسالی و دروغ آنا ثانی

کالکشن "خشکسالی و دروغ" آنا ثانی، بیانیه‌ای اجتماعی نسبت به بحران‌ها و دغدغه‌های امروز ماست. این مجموعه با الهام از دوران هخامنشی و نمادهای پارسه، هنر، تاریخ و هویت ایرانی را در قالب لباس‌های مدرن و دست‌دوز ارائه می‌دهد.

درخشش تاریخ در سکوت | کالکشن خشکسالی و دروغ آنا ثانی

یک روز، دو ماه، سه سال … تاریخ دوباره تکرار می‌شود، اما این‌بار، آنا ثانی ساکت نمی‌ماند. کالکشن “خشکسالی و دروغ”، بیانیه‌ای اجتماعی در واکنش به بحران‌های امروز جامعه ماست. در این مقاله، به روایت داستان پشت این مجموعه و ارتباط آن با گذشته تاریخی و فرهنگی ایران، می‌پردازیم.

آنا ثانی | روایتگر احساسات در دل سکوت

همه‌چیز از یک دنیای پر از رنگ و نقش آغاز شد؛ ورود آنا ثانی به رشته گرافیک، او را با بافت‌ها و ترکیب‌های بصری آشنا کرد. در عین حال، علاقه‌اش به هنر، مسیرش را به سمت طراحی لباس در دانشگاه شریعتی هدایت نمود. تجربه در سینما و تئاتر، به ویژه رشته نمایش عروسکی در دانشگاه سوره، الهام‌بخش دید هنری او شد.

طراحی صحنه سریال مختارنامه نمونه‌ای موفق از کارنامه حرفه‌ای اوست، و همواره نشان‌دهنده حساسیت و دغدغه او نسبت به پوشش و هویت ایرانی است. آنا ثانی از سال 1384 برند شخصی خود، ANNA، را تأسیس کرد؛ برندی که نگاهش فراتر از لباس است و پوشاک را به عنوان بازتاب احساسات و خاطرات می‌بیند.

خشکسالی و دروغ | انعکاسی از امروز در گذشته

کالکشن “خشکسالی و دروغ” آنا ثانی، در تابستان 1404 معرفی شد. این کالکشن، برداشتی هنری از المان‌های دوران هخامنشی، به ویژه پارسه یا تخت جمشید را ارائه می‌دهد. آنا ثانی، با اشاره به دعای داریوش بزرگ، خداوندا، سرزمین ما را از خشکسالی، دروغ و گزند دشمنان در امان نگه‌دار”؛ پیامی تاریخی و همزمان معاصر را به مخاطب منتقل می‌کند.

 

اما سؤال اصلی اینجاست، دعای داریوش، امروزه چه ارتباطی با دغدغه‌های ما و کالکشن خشکسالی و دروغ دارد؟ در ادامه، رمز این پیوند تاریخی را همراه هم، کشف خواهیم کرد.

  • تکرار تاریخ در قالب استعاره: از زمان هخامنشیان، خشکسالی نماد بحران آب و تغییر اقلیم؛ دروغ نماد فساد، سانسورها و نبود شفافیت‌؛ و دشمنان بیرونی یادآور فشارها و تنش‌های خارجی، مانند جنگ 12روزه ایران و اسرائیل، می‌باشد.
  • داستان‌سرایی پوشاک: کالکشن “خشکسالی و دروغ” آنا ثانی، شامل بیش از ده لوک است. هر کدام از این لباس‌ها، همچون فصلی از یک روایت تاریخی، شکوه و عظمت پارسه را زنده می‌کنند و مخاطب را به سفری تصویری در دل زمان می‌برند.

 

پارچه و رنگ | گذشته‌ای که تن می‌شود

پارچه‌های کالکشن “خشکسالی و دروغ”، یادآور پشم، کتان و ابریشم هخامنشی هستند که با تکنیک‌های مدرن ترکیب شده‌اند.

در این کالکشن، رنگ‌های خاکی و خاکستری غالب هستند که می‌تواند نمادی از خشکسالی و زندگی طبقه متوسط، در دوران هخامنشی باشد. با این حال، جزئیات آبی، سبز و قرمز، یادآور طبقه اشراف و شکوه آن دوران است.

 

دوخت و فرم | ظرافت هندسه و منحنی تاریخ

در این کالکشن، ظرافت و دقت در برش و دوخت به وضوح دیده می‌شود؛ خطوط هندسی و منحنی، ترکیبی از ساختار محکم و انعطاف‌پذیری بصری ایجاد می‌کنند. بسیاری از دوخت‌ها دست‌دوز هستند و حس اصالت را منتقل می‌کنند.

سمبول‌ها و نشانه‌ها | بازتاب پارسه در نگاه خلاقانه آنا ثانی

آنا ثانی برای هر لباس با دقت از نشانه‌ها و نمادهای تاریخی الهام گرفته است، به ویژه نمادهای پارسه به وضوح دیده می‌شوند.

گل نیلوفر ۱۲پر، نماد کمال و حیات‌بخشی؛

نقش برجسته شیر و گاو، نماد اعتدال شب و روز؛

پیچش حلزونی، نماد رشد تدریجی و چرخه طبیعی زندگی است.

تمام این المان‌ها نه تنها بازتابی از تاریخ‌اند، بلکه بیانگر نگاه دغدغه‌مند و خلاقانه آنا ثانی به طراحی لباس و ارتباط عمیق آن با فرهنگ و هویت ایرانی هستند.

 

دست‌سازه‌ها و تکمیل کننده‌ها | زیورآلات و صندل‌های تاریخی

زیورآلات در این کالکشن، همه دست‌ساز و ظریف، با رنگ طلایی الهام گرفته از جواهرات هخامنشی هستند؛ که بر اصالت و شکوه هر لوک می‌افزاید.

صندل‌های چرمی و متوازن، نسخه‌ای مدرن از صندل‌های دوران هخامنشی، مناسب آب و هوای گرم و خشک هستند؛ که هماهنگی کامل با فضای تاریخی و مفهومی کالکشن دارند.

همچنین، پوشش‌های سر ساده ابریشمی، به هر لوک اصالت می‌بخشند و هارمونی کاملی با پارچه‌ها، رنگ‌ها و زیورآلات ایجاد می‌کنند.

 

نور، خاک، قاب | عکاسی و فضاسازی کالکشن

عکاسی این کالکشن در فضایی خاکی و خنثی انجام شده؛ فضایی که یادآور قدرت زمین و ریشه‌های کهن ایران است. نورپردازی و رنگ‌بندی تصاویر، حالتی دراماتیک و هماهنگ با لباس‌ها دارند و همین نکته، روایت بصری مجموعه را تقویت می‌کند.

مدل‌های این مجموعه، با چهره‌هایی جدی و خنثی ظاهر شده‌اند؛ انگار بار تاریخی و پیام اجتماعی مجموعه را بر دوش می‌کشند. نگاهشان خسته اما استوار است؛ ایستاده بر زمین، در پیوندی ناگسستنی با خاک و گذشته ایران. هر تصویر، تکه‌ای از روایتی بزرگ‌تر است؛ داستانی از استقامت، تداوم و بازخوانی هویت.

 

انتشار  و تعامل | مخاطب شریک تجربه

یکی از نقاط قوت کالکشن “خشکسالی و دروغ” آنا ثانی، شیوه انتشار تدریجی آن است. هر تصویر، نه تنها یک معرفی از لباس، بلکه روایتی مستقل بود که به مرور، بخش‌هایی از داستان مجموعه را آشکار می‌کرد. این ریتم آهسته و سنجیده، هیجان و انتظار را در مخاطب زنده نگه داشت و فضایی برای مکاشفه و دقت به جزئیات فراهم کرد.

در این فرآیند، مخاطب تنها ناظر نبود؛ بلکه همراه و شریک تجربه شد. به جای مصرف سریع و گذرا، فرصتی یافت تا هر لباس را در زمینه روایی خود لمس کند و معنای عمیق‌تری از کالکشن دریافت نماید.

کالکشن خشکسالی و دروغ آنا ثانی، بیش از لباس است؛ تجربه‌ای پوشیدنی از تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی. هر لوک، داستانی برای گفتن دارد و هر جزئیات، دعوتی به درنگ و تأمل است. حالا نوبت توست؛ این روایت را لمس کن، با هر نگاه و هر حرکت، بخشی از تاریخ را زنده نگه دار و همراه با آنا ثانی، سکوت را به بیانی اجتماعی تبدیل کن.

 

اشتراک گذاری :

مقالات مرتبط