خانه وی‌استایل میزگرد ویکندلی امید شاه‌ پسند و پروژه‌ای نوروزی

امید شاه‌ پسند و پروژه‌ای نوروزی

در اولین میزگرد اتاق استایل ما، زهرا قاسمی و من سارا عباس‌نژاد، با توجه به فرارسیدن فصل بهار و نوروز باستانی، تصمیم گرفتیم یکی از پروژه‌های عکاسی امید شاه‌پسند، برای کالکشنی نوروزی، در سال گذشته را بررسی کنیم.

« نخستین روز آغاز بهار، اولین طلوع از روز نو، نوک روچ بر پیشانی سال بوسه می‌زند»

در اولین میزگرد اتاق استایل با توجه به فرارسیدن فصل بهار و نوروز باستانی، تصمیم گرفتیم یکی از پروژه‌های عکاسی امید شاه پسند، برای کالکشنی نوروزی، در سال گذشته را بررسی کنیم.

پروژه امید شاه‌ پسند
تصویری از پروژه نوروز 1401 امید شاه‌پسند

Masina Dream و کالکشن نوروزی‌اش

این کالکشن از برند اکسسوری Masina Dream می‌باشد. برند مسینا دریم یک برند ساخت اکسسوری‌های دست‌ساز با کانسپت‌های ایرانی است و کالکشن نوروز سال گذشته‌ی آن، نوک روچ Nok Rok نام دارد. نوک روچ در زبان پهلوی ساسانی به معنای نوروز است. این کالکشن با جمله‌ی «نخستین روز آغاز بهار، اولین طلوع از روز نو، نوک روچ بر پیشانی سال بوسه می‌زند» در اینستاگرام این برند رونمایی شد.

امید شاه پسند با روایت پروژه‌ای نوروزی

عکاسی امید شاه پسند از این مجموعه‌ روایتی از حال و هوایی نوروزی بود. استایل مدل‌ها از اوت‌فیت تا میک‌آپ و فیگورهای آن‌ها، توانست اکسسوری‌های این کالکشن را به خوبی به نمایش بگذارد.

درعکاسی ادیتوریال آنچه مهم است، داستانی است که عکاس به دنبال روایت آن است. با دیدن اولیه‌ی عکس‌ها تشخیص این که عکس‌ها ادیتوریال است یا های‌فشن، کمی دشوار است. شاید با بررسی بیشتر عکس‌ها در نهایت بتوان پاسخی برای این سوال‌ یافت.

نقش چشم‌ها در این مجموعه

چشم‌ها در عکاسی عنصری بسیار مهم هستند زیرا آن‌ها را کالبد ورود به روح می‌دانند و در واقع اولین راه ورود به یک عکس هستند. در این مجموعه هم، امید شاه پسند به این مسئله اهمیت بسیاری داده است. آرایش چشم‌ها، هم در مدل آقا و هم مدل خانم، به شکل متفاوت و با الهام از طرح و نقش‌های روی اکسسوری‌ها انجام شده‌است.

عکاسی امید شاه پسند

در حالی‌که چشم‌های مدل خانم اغلب بسته بودند، مدل آقا، محمد قاسم عبداللهی، در هر دو عکس با چشمانی باز و مرموز به دوربین نگاه می‌کند. در عکسی که لباس سفید به تن دارد، با قرار گرفتن دست و اکسسوری انگشتر در کنار چشم؛ تسلط و نگاه را از چشم به انگشتر معطوف می‌کند. حال باید دید که چه چیزی راه نفوذ مخاطب به این تصاویر می‌باشد. به دلیل وجود بک‌گراندی که غالب آن سفید است، لباس‌هایی با رنگ‌های خنثی و همچنین کادربندی‌ که در عکس‌ها وجود دارد؛ می‌توانیم اکسسوری‌ها را به عنوان راه نفوذ عکس‌ها شناسایی کنیم.

طراحی لباس این پروژه با هنر رضا ندیمی

پروژه امید شاه‌ پسند
تصویری از پروژه نوروز 1401 امید شاه‌پسند

یک پروژه استایلینگ، مجموعه‌ای از همکاری‌ها بین افراد و برندهای مختلف را شامل می‌شود. لباس‌های انتخاب شده در این پروژه از برند رضا ندیمی RezaNadimi بودند. جامپسوت راه‌راه مشکی اوریگامی و بامبر جکت قلم‌کاری سفید مشکی در تن مدل خانم (پلینا) به طراحی منثوره پناهگر (مسینا) و پیراهن‌های سفید و مشکی اوریگامی برای مدل آقا انتخاب‌های درستی برای استایل مدل‌ها بودند. به خصوص بامبر جکت قلم‌کاری که علاوه بر از بین بردن یک‌نواختی در لباس‌ها به دلیل رنگ‌های خنثی، توانست به روایت نوروزی این مجموعه کمک کند و مکمل خوبی برای نقوش سنتی به کار رفته در اکسسوری‌ها باشد.

پروژه عکاسی اکسسوری امید شاه پسند
تصویری از پروژه نوروز 1401 امید شاه‌پسند

اکسسوری‌ها و روایت اصیل امید شاه پسند از نوروز و رنگ‌ها

در این مجموعه میک‌آپ مدل‌ها، لوکیشن عکاس و نور بکار رفته در تصاویر، تقریبا حال و هوای عید نوروز را، همانند اسم این مجموعه، برای ما تداعی می‌کنند. رنگ‌های اصیل فیروزه‌ای و ارغوانی به کار رفته در اکسسوری‌ها هم این موضوع را دوچندان می‌کند.

نقش پررنگ رنگ‌ها

در عکاسی معمولا کل رنگ‌های کادربندی را دو یا سه مورد در نظر می‌گیرند که این موضوع در اکثر تصاویر این مجموعه رعایت شده است. به عنوان مثال، در مقایسه دو عکس که در مقابل مدل خانم گلدانی وجود دارد، ترکیب رنگی در تصویر شماره 1 در مقایسه با تصویر شماره 2، رنگ‌بندی بهتری دارد؛ زیرا در عکسی که گلدان آبی را می‌بینیم، هیچ شیء آبی دیگری وجود ندارد و فقط یک رنگ به رنگ‌های ترکیب‌بندی تصویر اضافه شده است.

امید شاه پسند و عکاسی نوروزی
عکس شماره 1                         عکس شماره 2

در حالی‌که در تصویر شماره 1، رنگ‌های گل، بسیار به رنگ‌ موی مدل نزدیک و عملا رنگی اضافه نشده است. این تفسیر در حالی است که شاید فکر کنیم امید شاه پسند تعمدا این کار را انجام داده. البته نظیر این مورد در تصاویر دیگر او، که در بک‌گراند مدل دری آبی و فضای سفیدی در طرفین این در قرار دارد، را می‌بینیم. رنگ‌ها نیز در این تصویر طیفی بیش از سایر عکس‌ها دارند. همچنین رنگ‌ لباس‌ها سفید و مشکی انتخاب شده بودند تا اکسسوری‌ها به خوبی در معرض نمایش و دید مخاطب باشند.

امید شاه پسند با ژست‌های مدل‌ها چه چیزی را روایت کرد؟

تصویری از پروژه نوروز 1401 امید شاه‌پسند

در نهایت به بررسی ژست‌ها می‌رسیم، در بیشتر تصاویر، ژست‌ها با فرم و شکل اکسسوری تناسب و هماهنگی دارند‌. برای مثال در عکسی که دست‌های مدل جلوی چشم‌هایش قرار دارد، طرحی که روی گردنبند دور خود نقاط برجسته قهوه‌ای نیز دارد، می‌تواند تداعی کننده چشم باشد. «چشم آینه دل است» این چیزی بود که دقیقا بعد از نوشتن این مورد به ذهن ما خطور کرد، یا مثلا در تصویر دیگر که مدل دست‌ها را در پشت سر خود قرار داده، می‌توانیم تقریبا این فرم را در بالای اکسسوری نیز ببینیم.

انتخاب لوکیشن عکاسی

لوکیشن عکاسی هم نسبتا انتخاب خوبی بود. در و پنجره‌ی چوبی آبی در تصاویر، حال و هوای بهار و سنتی به تصاویر داده است. البته اگر المان‌های نوروزی در لوکیشن کمی بیشتر بود فضای بهتری برای این کالکشن ایجاد می‌کرد. امید ‌شاه‌ پسند با استفاده از نور فضا و تکنیک‌های عکاسی، طلوع روز نو را، که بخشی از روایت این مجموعه هم بود، به خوبی به تصویر کشیده است.

تصویری از پروژه نوروز 1401 امید شاه‌پسند

در مجموع می‌توان گفت که کادر‌بندی تصاویر، نورپردازی‌، ژست‌ و انتخاب مدل‌ها در این پروژه هوش‌مندانه بوده است، همان‌طور که از امید شاه پسند انتظار می‌رفت. اما در پاسخ به سوال اول که عکس‌ها ادیتوریال یا های فشن هستند، شاید بهترین پاسخ «هر دو» باشد. با توجه به سبک و مهارتی که امید شاه‌پسند در عکاسی ادیتوریال دارد، میتوان ردپای امضای او را در این مجموعه دید. ولی با توجه به این‌ که در این تصاویر، یک محصول خاص در نقطه توجه بود و برخی از پوزها های‌فشن محسوب می‌شدند، می‌توان گفت که در این مجموعه سبک های‌فشن هم اعمال شده است.

اشتراک گذاری :

مقالات مرتبط