خانه وی‌استایل میزگرد ویکندلی اینفلوئنسر مارکتینگ و همکاری برندها با اینفلوئنسرها؛ بایدها و نبایدها

اینفلوئنسر مارکتینگ و همکاری برندها با اینفلوئنسرها؛ بایدها و نبایدها

با توجه با رشد شبکه‌های اجتماعی، همکاری برندها با هنرمندان یا افراد تاثیرگذار، می‌تواند به بخشی از برنامه بازاریابی آن‌ها تبدیل شود؛ به همین دلیل در این مطلب به نقش اینفلوئنسر مارکتینگ در بین برندهای فعال صنعت مد و پوشاک ایران نگاهی می‌اندازیم.

همکاری برندها با هنرمندان یا افراد تاثیرگذار، می‌تواند بخشی از برنامه بازاریابی آن‌ها باشد. بخشی که در سال‌های اخیر جایگاه ویژه‌ای برای مدیران فروش و بازاریابی پیدا کرده‌است. همچنین با رشد شبکه‌های اجتماعی، فرآیند خرید مشتریان دچار تحول عظیمی شده‌است. اینفلوئنسرها به جایگاه مهمی در این فرآیند رسیده‌اند و می‌توانند تاثیر مستقیم در روند فروش یک برند بگذارد. در برندهای خارجی قراردادهایی با مبالغ زیاد، بین هنرمندان، به عنوان سفیر، با یک برند، تیتر خبرگزاری‌ها می‌شود و همین می‌تواند میزان اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ را به ما نشان دهد.

نگاهی به تاریخ

تاثیرگذاری افراد مشهور در فروش یک محصول به دهه 1760 میلادی بازمی‌گردد. جایی که یک سفالگر مشهور بریتانیایی، با اجازه از پادشاه بریتانیا، قطعات سفالی خود را با نام اعضای خانواده سلطنتی نامگذاری کرد.

اینفلوئنسر مارکتینگ

در ایران هم از سال‌های گذشته همکاری خواننده‌ها و بازیگران با برندهای بزرگ پوشاک مرسوم بوده‌ است. تا پیش از قدرت گرفتن شبکه‌های اجتماعی، در بیلبوردهای تبلیغاتی و ویترین فروشگاه‌ها، می‌توانستیم از این همکاری‌ها با خبر شویم. اما شبکه‌های اجتماعی همه چیز را تغییر داد. جایی که افراد تاثیرگذار فرصت ایجاد صفحات شخصی را برای خود پیدا کردند تا رسانه‌ای برای مخاطبان خود شوند.

البته همکاری هنرمندان با برندها همچنان به قوت خود باقی‌ مانده است. در این بین برندهای کوچک‌تر هم فرصت این را پیدا کردند تا بدون هزینه‌های بالای بیلبوردهای تبلیغاتی، همکاری‌هایی با اینفلوئنسرهای دلخواه خود داشته‌ باشند و بتوانند از مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنند. اما آیا تمام این همکاری‌ها نتیجه بخش خواهد بود؟ آیا استانداردهای لازم در شکل‌گیری این همکاری‌ها در طرفین رعایت می‌شود؟

گذری به آمار و ارقام رسانه‌های اجتماعی

بدون شک همه‌گیری کرونا باعث شد تا مردم بیشتر از همیشه در رسانه‌های اجتماعی وقت بگذرانند. بر اساس برخی گزارش‌ها نرخ فعالیت و مشارکت در شبکه‌های اجتماعی در دوران کرونا 61 درصد افزایش داشته‌ است. مردم ایران هم در شکل‌گیری این آمار بی‌تاثیر نبودند. در سال 1401 حداقل 78 درصد از جمعیت ایران از یک پیام‌رسان یا شبکه‌اجتماعی استفاده کرده‌ که اینستاگرام دومین اپلیکشین محبوب در این آمار بوده‌ است.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ

 

در نتیجه همین آمار می‌تواند شبکه‌های اجتماعی و افراد تاثیرگذار در آن‌ را تبدیل به یک بیلبورد تبلیغاتی گسترده برای برندها کند. در حال حاضر فرآیند اینفلوئنسر مارکتینگ و همکاری برندهای ایرانی با اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها در شکل و ابعاد مختلف صورت می‌گیرد. اما در بسیاری از این همکاری‌ها استانداردها و باید و نبایدها رعایت نشده و در نهایت نتایج مدنظر برای طرفین حاصل نمی‌شود.

فاکتورهای لازم برای شکل گیری درست همکاری‌ها در روند اینفلوئنسر مارکتینگ

  • همگام بودن برند و اینفلوئنسر از نگاه هویتی

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای “برندسازی” داشتن هویت مشخص است. حالا اگر با یک برند، با تمام فاکتورهای لازم، روبه‌رو باشیم، همگام بودن هویت اینفلوئنسر و برند مورد اهمیت قرار می‌گیرد. هویت یک اینفلوئنسر شامل سبک محتوا، سبک زندگی، نوع پوشش، لحن و بیان و تمامی رفتارهای آن در شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

  • هدفی مشخص: هدف از ایجاد همکاری چیست؟

در حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ، مهمترین موضوع بعد از هویت، هدف شما برای همکاری با یک اینفلوئنسر یا سلبریتی است. آیا هدف شما جذب مخاطبان جدید است؟ آیا مخاطبان هدف شما در بین مخاطبان اینفلوئنسر مورد نظرتان هستند؟ آیا این همکاری می‌تواند هدف مشترکی میان شما و اینفلوئنسر، برای تاثیرگذاری بیشتر، در مخاطبان طرفین ایجاد کند؟ و غیره… . شما باید بتوانید به این قبیل سوالات پاسخ بدهید.

  • ایجاد همکاری بلند مدت

اگر قصد استفاده از بازاریابی به روش اینفلوئنسر مارکتینگ و همکاری با اینفلوئنسر یا سلبریتی‌ها را دارید بهتر است به بلند مدت بودن آن فکر کنید. چرا که این موضوع می‌تواند اعتمادسازی دو چندانی را در مخاطبان طرفین همکاری ایجاد کند.

  • بررسی و تحلیل آمار و ارقام

بهتر است قبل از نهایی شدن قرارداد اینفلوئنسر مارکتینگ، تمام آمار مثل نرخ تعامل در هر دو طرف، ترافیک سایت و نرخ فروش ثبت و بررسی شود تا در پایان قرارداد امکان بررسی تاثیرگذاری این همکاری وجود داشته‌ باشد.

  • کیفیت مهم تر از کمیت

در بررسی اینفلوئنسر یا سلبریتی برای همکاری، کمیت‌ در تعداد مخاطبان اولویت اول نیست. بلکه لازم است کیفیت و واقعی بودن تعداد دنبال‌کنندگان توسط برند مورد بررسی قرار بگیرد.

  • زمان درست آغاز و پایان همکاری

نکته قابل توجه دیگر در فرآیند اینفلوئنسر مارکتینگ، زمانبندی درست برای یک همکاری تاثیرگذار است. اینکه برند شما در حال پیاده‌سازی چه استراتژی و چه شکل از تولید محتواست و یا اینفلوئنسر یا سلبریتی در چه شرایطی از لحاظ لایف استایل شخصی و یا میزان محبوبیت و پرکاری است، در انتخاب زمانبندی درست تاثیرگذار است.

این موارد فقط تعدادی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن‌ها توجه شود.

بنابر این با توجه به هویت یک برند و یا استراتژی آن، می‌توان موارد بیشتر را نیز در اولویت قرار داد.

نگاهی به همکاری اینفلوئنسرها و یا سلبریتی‌ها با برندهای ایرانی

  1. برند زردوز؛ از همکاری با «نوید محمدزاده» و «فرشته حسینی» تا «نبات»، بلاگر محبوب ساکن کانادا

فاکتور بسیار مهمی که در روند اینفلوئنسر مارکتینگ همکاری‌های برند زردوز مورد توجه است، طولانی مدت بودن آن‌هاست. رعایت همین نکته می‌تواند تا حد زیادی میزان اعتماد در مخاطبان را افزایش دهد. اما در مورد همگام بودن هویت طرفین کمی جای بحث وجود دارد. به خصوص در همکاری با نبات. بلاگری که زندگی روزمره خود را با مخاطبانش در میان می‌گذارد. اما آیا در هویت زردوز میتوان فاکتور صمیمیت و راحت بودن با مخاطبان را یافت. از نظر ما خیر. اما همکاری با فرشته حسینی شاید هویت بکپارچه‌تری را به نمایش بگذارد.

 2. برند زرادو و ربکا قادری

ربکا قادری بلاگر جوانِ نسل z، در میان دخترانی که شاید از طبقه متوسط به بالای جامعه باشند، فردی محبوب است. زندگی روزمره و تفریحات آن میتواند تصویری از قشر مرفه را به مخاطبان نشان دهد. برند زرادو هم در سال‌های اخیر با طراحی‌هایی متفاوت سعی در جذب این قشر از مخاطبان را دارد. این همکاری از نظر هویتی سطح قابل قبولی را دارد. همچنین به نظر می‌رسد بلند مدت بودن آن تاثیرات مثبتی را در مخاطبان طرفین ایجاد کرده و این موضوع با طراحی‌های اختصاصی از سمت زرادو برای این اینفلوئنسر دوچندان می‌شود.

3. ویزلند و دعوت از سلبریتی‌ها

 

 

اگر نگاهی کلی به صفحه اینستاگرام برند ویزلند داشته باشید، متوجه حضور بازیگران و هنرمندان با سنین و هویت‌های مختلفی می‌شوید. قطعا این استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ برای ویزلند تاثیرگذاری خود را داشته است که شاهد ادامه‌دار بودن آن هستیم، اما آیا این روند می‌تواند یک هویت یکپارچه برای برند ویزلند ایجاد کند؟ جواب ما به این سوال منفی نیست، اما شاید جای بحث بیشتر نیز وجود داشته باشد.

4. برند فرموک و ترانه علیدوستی در جشنواره فیلم کن

شاید به یاد داشته باشید که از لباس ترانه علیدوستی در جریان جشنواره فیلم کن انتقادات زیادی شد. اما به غیر از لباس او، توجهات زیادی به کلاه او جلب شد. کلاهی که توسط برند فرموک، که به صورت تخصصی در زمینه طراحی کلاه مشغول به فعالیت است، آماده شده بود. مصاحبه اختصاصی ویکندلی با برند فرموک را در اینجا بخوانید.

سخن پایانی

اینفلوئنسر مارکتینگ و همکاری‌ اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها با برندها، روز به روز در حال گسترش است. اما اینکه چه همکاری در ذهن مخاطب نقش ببندد و به یادماندنی باشد، جای برنامه‌ریزی و تجزیه و تحلیل‌های زیادی دارد. امید است که در آینده شاهد روندهای اینفلوئنسر مارکتینگ یکپارچه‌تر و همکاری‌های جذاب‌تر و تاثیرگذارتری در دنیای مد باشیم.

اشتراک گذاری :

مقالات مرتبط