تحلیل کالکشن برندهای مختلف، همیشه برای من چالشبرانگیز بوده و هست. چراکه هر بار با دنیای متفاوتی از رنگها، مدلها، سیلوئتها و آیتمها رو به رو هستم. این چالش وقتی دوچندان میشود که با کالکشنی بزرگ و آیتمهای متنوعتر هم روبه رو میشویم. در این مطلب از سری مقالات تحلیل کالکشن ویکندلی به سراغ یکی از همین مجموعهها رفتم. مجموعه «چهل تیکه» از برند نیلوکس.
به روایت تاریخنامه | چهل تیکه
همانطور که از عنوان مشخص است، برند نیلوکس برای طراحی این مجموعه پا به تاریخ گذاشتهاست. تاریخ غنی ایران که پر است از شخصیتها، اتفاقات مختلف و البته بناهای خاص. پس در همین ابتدا میتوان پیشبینی کرد که مجموعهای گسترده پیش روی ماست. نیلوفر علیپور، طراح و بنیانگذار نیلوکس، صفحه کتاب تاریخ در سالهای 1270 تا 1300 را بازکرده تا اتفاقات جذاب و متفاوت را برای ما روایت کند.
گذری بر برند نیلوکس و امضای کار آن
برند نیلوکس از سال 2018 فعالیت خود را آغاز کرده است. با نگاهی به طراحی و مجموعههای نیلوفر علیپور متوجه علاقه آن به تاریخ میشویم. این برند مجموعه بلند تاریخنامه را از سال 2020 آغاز کرده و تا به امروز در فصلهای مختلف، برگی از تاریخ را ورق زده تا آیتم و لوکهای مختلف را به نمایش بگذارد.
اگر به مجموعههای نیلوکس نگاهی گذرا داشته باشید، بدون شک در کنار هم قراردادن رنگها، قسمتی از امضای طراحیهای آن است. علاوه بر آن استفاده از پارچهها با بافتهای مختلف در یک لوک، از دیگر نکات قابل توجه در جدیدترین مجموعه این برند است.
با توجه به اینکه در مجموعه تاریخنامه از دورههای مختلف تاریخ الهام گرفته شده، فرمهای اجرا شده در لباسها میتواند حامل پیامهایی از آن دوران باشد. استفاده از فرم دراپه در آستینها و شلوارها، شلوارهای دمپا گشاد و کلاهها با فرم برت از جمله آنهاست.
عکاسی و ارائه
ارائه کالکشن از سمت برندهای ایرانی همیشه با چالشهایی مواجه بوده چراکه فضای اینستاگرام محدودیتهایی برای نمایش محصولات دارد و متاسفانه برندهای ایرانی سایتهای مناسبی برای ارائه مجموعههای خود طراحی و آماده نمیکنند. برند نیلوکس هم از این قاعده مستثنی نیست. اما نباید به لیاوت اینستاگرام این برند بی توجه بود. چیدمان صفحه نیلوکس، مورد قابل قبولی برای نشان دادن کالکشنهای آنهاست و شما با گذر از آن متوجه یکپارچگی و تشخیص مجموعههای مختلف میشوید.
عکاسی جدیدترین کالکشن نیلوکس توسط باریش مستوفی، عکاس مد، انجام شده است.
همکاریها
یکی از هوشمندانه ترین راهها برای تبلیغات، مارکتینگ و ارائه، همکاری برندهای مختلف است. برند نیلوکس همزمان با کالکشن جدید خود، با برند اکسسوری ارغوان روزبه همکاری و در استایلینگ مجموعه خود از آیتمهای مختلف آن استفاده کرده است. این شکل از همکاری میتواند مخاطبان هر دو برند را به سمت یکدیگر هدایت کند.
سخن آخر
شاید کمتر پیش بیاید که یک کالکشن کامل در کنار یک ارائه مناسب از برندهای ایرانی ببینیم. برند نیلوکس تا حد امکان مخاطبان خود را در این زمینه راضی نگه داشته اما همچنان نقاط ضعفی در نحوه ارائه و طراحیها و فروش آنی محصولات از طریق یک وبسایت مناسب، دیده میشود و با اهمیت دادن به آن میتواند یک تجربه خرید جذاب را برای همراهان خود رقم بزند.