تاریخچه پوشش انسان به ١٧٠ هزار سال پیش باز میگردد. اما سوال اینجاست که انسان از چه زمانی پوشیدن لباس زیر را شروع کرد؟ در این مقاله به تاریخچه لباس زیر زنانه از گذشته تا به امروز، در جهان و ایران، میپردازیم. در ادامه مجموعه مقالات مربوط به تاریخچه آیتمهای مختلف پوشش انسانی در جهان و ایران، این بار با بررسی تاریخچه لباس زیر زنانه همراه من باشید.
ورود به دنیای لباس زیر زنانه
لباس زیر زنانه که شامل آیتمهای مختلف با نامهای متفاوت است، عمدتا از زیرپوش (مانند سوتین، شرت و گن)، لباس خواب و روپوشهای سبک تشکیل میشود. برای دوخت لباس زیر زنانه از پارچههای مختلفی مانند ابریشم، ساتن، لاکرا، شیفون یا تور استفاده میگردد. البته فراموش نکنید که ترندها تعیین میکنند که در هر دوره بیشتر از چه پارچههایی استفاده شود. گاها از کلمه لانژری (Lingerie) برای اشاره به لباس زیر زنانه نیز استفاده میگردد. این کلمه ریشه فرانسوی داشته و به لباس زیر زنانه و خوابجامهها اشاره دارد.
تاریخچه لباس زیر زنانه در جهان
طبق گزارش انسانشناسان، تاریخچه لباس زیر زنانه به ٤٥٠ سال پیش از میلاد مسیح باز میگردد. البته فراموش نکنید که لباس زیرها در آن زمان شباهتی به لباس زیرهای کنونی نداشتند. در ابتدا، استفاده از لباس زیر جنبه پوشاندن و پنهان کردن برجستگیهای زنانه را داشت و هیچ هدف زیباییشناسی را دنبال نمیکرد. در ادامه تونیکها و لباسهای بلند به عنوان لباس زیر مورد استفاده قرار میگرفتند و در این نوع پوشش، راحتی زنان مد نظر بود. با محبوبیت استفاده از کرستها به خصوص در دوره یونان باستان، جنبه زیبایی لباسهای زیر نیز بیشتر نمایان شد. اگرچه بسیاری از مردم استفاده از کرست را کاری منحوس و شیطانی میدانستند.
در قرن ١٥ میلادی بود که زنان ثروتمند فرانسوی، استفاده از لباسی تنگ به نام cotte را رواج دادند که برای باریکتر نشان دادن کمر و برجسته کردن سینهها مورد استفاده قرار میگرفت. استفاده از کرستهای تنگ که گاها مشکلات جسمانی را برای زنان به همراه داشت، در قرن ١٦ ادامه پیدا کرد و حتی بهتر است بگوییم که شدت یافت.
در قرن ١٨ و با توجه به تشخیص بیماریها، آسیبهای شدید و اختلال در دستگاه گوارش و گردش خون زنان به واسطه پوشیدن کرستهای تنگ و سفت، فردی به نام «ماری توکک»، سینهبند را طراحی و عرضه کرد. این لباس به شکل دو تکه مجزا بود که به کمک بندهایی در طرفین آن محکم و در پشت بسته میشدند. جالب است بدانیم که کلمه سینهبند برای اولین بار در سال ١٩١٢ وارد فرهنگ لغت آکسفورد شد.
در سال ١٩١٣، فردی به نام «مری فیلیپس جیکوب» نیز لباسی طراحی کرد که با یک ربان در قسمت جلوی سینهها به هم متصل و محکم میشدند. این لباس در سال ١٩١٤ به نام brassiere (به معنی سینهبند) ثبت و در سال ١٩٢٠ به نام Bra (به معنی سوتین) تغییر یافت. در سال ١٩٣٨ نیز سوتینهای فنردار طراحی و عرضه شدند.
تا به امروز، این لباسها تغییرات زیادی در پارچه، طراحی و نحوه استفاده و استایل کردن داشتهاند و جالب است بدانید که رویکرد انسان نسبت به لباس زیر تا جایی تغییر یافت که طراحان لباس و برندها، شروع به طراحی و تولید لباسهای زیر برای استایلهای خیابانی و حتی مراسمات لوکس کردند. به قول فرانسویها لباس داخلی به عنوان لباس بیرونی طراحی شد (معادل عبارت فرانسوی dessous-dessus). همچنین طراحی کرستها نیز دوباره رواج یافته است، اما این بار با رعایت اصول بهداشتی و انسانی تا دیگر آسیبی به آناتومی و سلامت زنان وارد نشود.
همانطور که در تصاویر زیر از برند نیو (Neev) مشاهده میکنید، میتوانید از این آیتمها برای تکمیل استایل خود به همراه یک کت شیک در مهمانیها و دورهمیها استفاده کنید.
تاریخچه لباس زیر زنانه در ایران
پوشش اقوام ایرانی همواره دستخوش تغییر و تحولات جهانی بوده است. اما مهمترین نکته در این است که گاها پوشش ایرانیها بر پوشش ملل دیگر تاثیر گذاشته است. برای مثال استفاده از سینهبندهای پارچهای در ایران باستان رواج داشته که بعدها زنان رومی از آن الهام گرفته و به استفاده از سینهبندهای پارچهای روی آوردند.
امروزه صنعت لباس زیر زنانه پیشرفت قابل توجهی در ایران داشته است، به گونهای که به جرات میتوان خود را بینیاز از برندهای معروفی همچون ویکتوریا سیکرت و امثالهم دانست. برندهایی همچون برند نیو که همگام با دنیای مد در طراحی و پارچه پیش میروند، به خوبی پاسخگوی نیازهای زنان ایران خواهند بود. همانطور که در بالا اشاره کردیم، امروزه روند فشن در دنیا به سمت استفاده از لباسهای زیر زنانه در استایلهای خیابانی و حتی استایلهای مهمانی و دورهمی پیش میرود.
حتی یکی از ترندهای سال پاییز و زمستان ٢٠٢٤، ترندی با الهام از لباس زیر و خوابجامه زنان بوده است. برند نیو نیز به عنوان برند تخصصی لباس زیر زنان با استفاده از الیاف طبیعی و ضدحساسیت و با طراحیهای ظریف و مدرن، علاوه بر اینکه حس شادابی و سبکی را در طول روز برای شما به ارمغان میآورد، به تکمیل استایل شما نیز کمک خواهد کرد.
نقش صنعت لباس زیر زنانه در اقتصاد
اگرچه تخمینهای متفاوتی از سهم صنعت لباس زیر در بازار جهانی ارایه شده است، اما این صنعت مبلغی بالغ بر ٨٤ میلیارد دلار آمریکا را در بازار جهانی سال ٢٠٢٣ به خود اختصاص داده است. بنا بر نظر متخصصان، این عدد به ١٤١ میلیارد دلار آمریکا در سال ٢٠٣٠ خواهد رسید.
این اعداد نشان از اهمیت صنعت لباس زیر زنانه در بازار و اقتصاد دارند و این نکته مهم در ایران نیز باید مورد توجه قرار گیرد. اهمیت پوشش لباس زیر برای زنان ایرانی چه از منظر بهداشت، سلامت و راحتی و چه از منظر زیباییشناسی که باعث مهمتر شدن این صنعت در ایران شده است، میبایست فعالان این صنعت و همچنین مشتریان را به حمایت از صنعت لباس زیر زنانه ایران سوق دهد. با توجه به کیفیت خوب پارچهها و طراحیهایی همگام با مد و ترند دنیا در میان برندهای ایرانی لباس زیر، پیشنهاد میکنیم که بانوان ایرانی خرید از برندهای داخلی را در اولویت خود قرار دهند.
برندهایی همچون نیو، که با استفاده از پارچههای بافته شده از الیاف طبیعی و ضد حساسیت، طراحیهای مدرن و ظریف، دنبال کردن ترندهای روز و ارایه محصولات با قیمتهای مناسب در حال فعالیت در ایران هستند، بی شک گزینه مناسبتری برای بانوان ایران خواهند بود؛ چراکه این برندهای ایرانی با توجه به نیازها، آناتومی، شرایط جوی و اقتصادی ایران دست به طراحی و تولید محصولات میزنند.
برند نیو، برندی نوین در حوزه لباس زیر زنانه
در ادامه با معرفی برند نیو، حامی این مقاله از سری مقالات بررسی پوشش اقوام ایران و جهان همراه باشید. برند نیو با تهیه مواد اولیه باکیفیت از معتبرترین تولیدکنندگان اروپایی، طراحی مدرن و مطابق با مد و ترند جهانی و دوخت با کیفیت در داخل ایران، همواره به دنبال تولید محصولات با کیفیت و در عین حال با ظرافت و لطافت برای بانوان ایرانی بوده است. استفاده از الیاف طبیعی و تولید محصولات ضدحساسیت از دیگر نقاط قوت برند نیو میباشد.
سوتین، شرت، گن، مایو، بادی و لباس خواب از محصولات برند نیو هستند. تنوع محصولات و استفاده از طراحیها، پارچهها و رنگهای متنوع، میتواند پاسخگوی نیازهای متنوع مشتریان با سلایق متفاوت باشد، که خوشبختانه برند نیو این اصل را به خوبی رعایت کرده است.
در حال حاضر برند نیو دارای بیش از ٢٠٠ نمایندگی در سراسر ایران بوده و همچنین آوازه این برند به خارج از مرزهای ایران رسیده و در سوئد و گرجستان نیز شعبه فروش حضوری دارد.
از شما سپاسگزارم که تا انتهای این مقاله همراه من بودید. برای دیدن محصولات نیو میتوانید به وبسایت نیو یا صفحه اینستاگرام برند نیو سر بزنید. برای دیدن اطلاعات بیشتر در خصوص این برند و ایونتهای آن همچنین میتوانید به صفحه رسمی اینستاگرام ویکندلی مراجعه نمایید.