از فشن شوهای دیجیتالی گرفته تا تجربههای غوطه وری در واقعیتهای افروده و قدم زدن در فروشگاههای مجازی برندها، در تمام نقاط جهان صنعت فشن همواره یکی از نوآورترین صنایع خلاق بوده است؛ به همین ترتیب در مقایسه با گذشته، امروزه شاهد بیشترین ارتباط بین دنیای مد و تکنولوژی هستیم.
در چند سال اخیر، ردپای هوش مصنوعی و تکنولوژی در تمام بخشهای فشن مشاهده شده و اگر قصد فرار از این فناوری و تکنولوژی را داشته باشیم قطعا با شکست مواجه خواهیم شد، زیرا جهان در حال ادغام شدن با این تکنولوژیهای پیشگامانه است و ما باید همراه با قطار جهان به حرکت رو به جلوی خود ادامه دهیم.
هوش مصنوعی در فشن کارکردهای بسیاری دارد و مزایای آن را میتوان در بازاریابی، طراحی پارچه، سفارشیسازی، چیدمان فروشگاه، مارکتینگ، مقاله نویسی، استایلینگ، تجزیه و تحلیل دادهها، خرده فروشی، ساخت کالرپلت، رنگشناسی، مشاوره کسبوکار، آموزش نیروها و… مشاهده کرد.
فشن شوهای دیجیتال
یکی از قدمهای بزرگ دنیای تکنولوژی، برگزاری فشنشوهای دیجیتال است، برای مثال پلتفرم Decentraland برای اولینبار فشنشو متاورسی خود را در یک پلتفرم اختصاصی برگزار کرد و در این فشنشو برندهای معروف زیادی از جمله آدیداس و تامی هایلفیگر شرکت کردند.
ردپایNFT را نیز میتوان در همه جا مشاهده کرد، موسیقی، عکس، فیلم و حتی لباسها، همگی در این جهان مجازی وجود دارند. برای مثال برند دولچه گابانا در سال 2022 مجموعهای منتشر کرد که علاوه بر لباسهای فیزیکی، نسخههای NFT آن نیز طراحی و ارائه شده بود و توانست حدود 6 میلیون دلار فروش داشته باشد.
هفته مد هوش مصنوعی
هنگامی که صحبت از هفتههای مد به میان میآید؛ معمولا فشنشوهای حضوری با برندهای معروفی که کالکشنهای مختلف خود را در پیش چشم مشتاقان خود به نمایش میگذارند را به یاد میآوریم؛ اما هفته مد هوش مصنوعی که توسط Cyril Foiret، موسس Maison Meta برگزار شد، فضایی کاملا متفاوت را برای علاقمندان به دنیای مد وتکنولوژی تداعی کرد. از افراد تازه کار گرفته تا فعالین با تجربه حوزه فشن، امکان شرکت در این رویداد برای همه گروهها فراهم بوده است.
افراد مختلف در حوزههای کاری متفاوت کالکشنی که با هوش مصنوعی طراحی شده بود را در این هفته مد ارائه کردند و هدف از این رویداد کشف استعدادهای جدید و تشویق افراد برای استفاده درست و بهینه از هوش مصنوعی و ادغام دنیای مد و تکنولوژی بود. در پایان نیز از بین شرکت کنندگان، 3 نفر توانستند برای خلاقیتهای خود برنده جایزه شوند.
هفته مد هوش مصنوعی، تنها یک نمایش ساده نبود بلکه پیوند انسان و هوش مصنوعی را نیز به نمایش گذاشت و همچنین قدمی بزرگ در صنعت مد به حساب میآمد، چرا که به کل جهان نشان داد که تغییرات آنقدرها هم دور از ذهن نیستند و به زودی شاهد تاثیر عمیق تکنولوژی در تمامی ابعاد زندگی خود خواهیم بود.
ادغام دنیای مد و تکنولوژی
صرف نظر از اینکه کشور ایران در مقایسه با سایر نقاط جهان همراه با لوکوموتیو تکنولوژی پیشروی نمیکند، اما در گوشه و کنار آن میتوانیم ردپاهایی از این پیشرفت جهانی را دنبال کنیم. حتی اگر چندین سال است که از یک سیستم کاری موفق استفاده میکنیم و یا برای بهدست آوردن برخی از مهارتها تلاش بسیار کردهایم، شاید لازم باشد که این سیستمها و رویههای کاری را برای همیشه ترک کنیم و مهارت و سیستم جدیدی را جایگزین آن کنیم.
یکی از مهمترین قدمها برای پیشرفت این است که تعصبات خود را کنار بگذاریم و با رویی گشاده پذیرای تکنولوژی باشیم زیرا همه ما میدانیم که توانایی جنگیدن با آن را نداریم، پس بهتر است دست دوستی با او دهیم تا هم خودمان و هم سیستم کاریمان دچار پیشرفتهای به روز شود.
علاوه بر موارد گفته شده، پیوند مد و تکنولوژی باعث میشود که افراد با مهارتهای مختلف باهم همکاری کنند، مرزهای مشاغل جابهجا شود و افراد با تخصصهای جدید وارد صنعت فشن شوند.
در حال حاضر دانشجوها و افراد فعال در حوزه فشن میتوانند از سایتها و نرمافزارهای هوش مصنوعی استفاده کنند، علاوه بر آن میتوان از نرمافزارهای 3d استفاده بهینه کرد تا بتوان سیستم کاری خود را ارتقا بخشید.
برای مثال میتوان از سایتهای midjourney و lexica برای طراحی، از سایت huemint، colormajic برای رنگشناسی و از stitch fix و lookastic برای استایل خود استفاده کرد. این سایتها هر روز و پیشرفتهتر و کاربردیتر میشوند و میتوان از آنها برای ایده گرفتن بهره گرفت. همچنین میتوان از نرمافزار nedgraphics برای طراحی پارچه سهبعدی استفاده کرد، در این نرمافزار میتوان طراحی، ویرایش و تجسم الگو پارچه را انجام داد.
علاوه بر آن نرمافزار مارولوس و clo3d نیز به صورت اختصاصی برای طراحی لباس، ساخته شده است. در این نرمافزار شما میتوانید یک الگو را به راحتی در تن مانکن تماشا کنید، متریالپردازی کرده و از زوایای مختلف آن را بررسی کنید. استفاده بهینه از این نرمافزار میتواند در روند تیم طراحی تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. آنها میتوانند ایدههای خود را قبل از اینکه دوخته شود به صورت 3 بعدی ببینند و تصمیم بهتری بگیرند.
کشور ایران و تکنولوژی
در نمایشگاه بینالمللی پوشاک که در اوایل آبان 1402 برگزار شد نیز شاهد استفاده شرکت رنگرزی پوشان از این تکنولوژیهای نوین بودیم. این کارخانه که در زمینه چاپ و تکمیل پارچه فعالیت میکند نمایش سه بعدی از طراحی لباس با پارچههای تولیدی این کارخانه را به نمایش گذاشت تا افراد بتوانند چاپ آنها را به صورت 3 بعدی در تن مانکن و لباس آماده ببینند.
این قدمهای هرچند کوچک در ایران میتواند کمک بزرگی به صنعت فشن کند و یکی دیگر از این قدمها همایش تهران سامیت است که به زودی در هفته آخر آبان 1402 میزبان علاقمندان خواهد بود.
این همایش برای پیوند مد و تکنولوژی برگزار میشود و هدف اصلی آن گردآوردن مدیران کسبوکارها، نوآوران و افراد متخصص در این حوزه است که هم میتواند باعث ایجاد روابط جدید بین افراد متخصص شود و هم پیوند مد و تکنولوژی را در ایران گستردهتر کند. رسانه ویکندلی به عنوان حامی رسانهای رویداد تهران تک سامیت، اخبار این رویداد را به صورت زنده در طول هفته آینده پیگیری کرده و گزارش های اختصاصی را برای شما علاقمندان تهیه خواهد کرد.
با ویکندلی در رویداد تهران تک سامیت همراه باشید…
مطالب بسیار عالی و واقعا مثنیاز امروزه صنعت مد هست
سپاس از شما
ممنون از همراهی شما