داستان زار؛ صحنه گشوده میشود
پرده اول: خندههای شیرین و دل نشین
«پسران جنوب ایران در تصاویر و فیلمهایی که از این منطقه میبینیم، احساس متفاوتی را در چهره خود دارند. حس رهایی در عین وجود مشکلاتی که در نگاه آنها قابل تشخیص است. پسرانی که اهل دریا هستند و جسارت در وجود آنها موج میزند»
این صحنه که در نگاه خیلی از مخاطبان نمادی از جنوب ایران است، میتواند توصیفی از آغاز سفر درسا در روایت داستان زار باشد. تصویری که به مخاطبان وعده داستانی جذاب را میدهد.
گذر اول
بعد از ریبرندینگ درسا، جوهره فرهنگ ایران در اکثر کمپینهای این برند نقش اساسی را بازی کردهاست و اینبار با یک تجربه متفاوت روبهرو بودیم؛ «زار» آیینی بومی و قدیمی در جنوب ایران. دنیای زار از زبان درسا، دنیای مرموز بادهاست. دنیایی که ورود به آن برای هرکسی مقدور نیست. ما با داستان متفاوتی مواجهیم و این خود چالش بزرگی برای اتاق طراحی درسا بوده که با روایت این داستان اقدام به طراحی و ارائه محصولاتی کند که مخاطبان هم با آن ارتباط برقرار کنند. دیدن «اولینها» در درسا برای اهالی صنعت مد ایران اتفاق عجیبی نیست، اما داستان زار و روندی که برند درسا در پروسه طراحی و مارکتینگ این مجموعه در پیش گرفت، میتواند یک مسیر نو برای ارائه کالکشنهای فشن در ایران ترسیم کند.
نیم نگاهی به آیین زار
اهالی جنوب ایران از این مراسم به عنوان یک سنت یاد میکنند. مراسمی که موسیقی در راس آن و مامازار و بابازار به عنوان گرداننده اصلی معرفی میشوند. در این میان بادها عامل زار هستند . بله؛ بادها. مردم در گذشته بر این باور بودند که بادهای ساحلی عامل شیوع بیماریست و این باور در نهایت به شکل دیگری درآمده است. بادهایی که جسم انسان را تسخیر میکنند و مراسم زار جاییست برای رهایی یافتن از آنها. یک داستان یا باور میتواند ابعاد مختلفی داشته باشد. هر شخصی میتواند براساس دیدگاه خود به یک بُعد از این باور اعتقاد پیدا کند. شاید زار در نگاه اول، بُعدی خوفناک را به تصویر بکشد. اما روایت درسا از این آیین کمی متفاوتتر است.
گذر دوم
به گفته توسعه دهندگان دال، پروسه تحقیقات و طراحی این مجموعه از 3 سال گذشته و با حضور شاهین فاطمی، مدیرخلاقیت درسا و سهیلا فتحیه مدیر ارشد طراحی این برند، به همراه تیم طراحی در جنوب ایران آغاز شده است. این موضوع نشاندهنده اهمیت به فرهنگهای متفاوت و شاید فراموش شده ایران از سمت یک برند بزرگ است. دغدغهای که شاید رسیدگی به آن نه تنها از جنبه دیزاین، بلکه از لحاظ اجتماعی در مخاطبان و بینندگان هم میتواند تاثیرگذار باشد.
به دور از انتقادات دنبالکنندگان مجموعه جدید درسا، این موضوع قطعا انتظار مخاطب فشن ایران را هم تغییر میدهد. چرا که الهام از یک فرهنگ و تبدیل آن به محصول و یک کمپین تبلیغاتی گسترده توسط درسا، دید مخاطب را هم نسبت به ارائه یک کالکشن استاندارد تغییر میدهد.
بررسی دیزاین و محصولات مجموعه زار
بادهای زار از دل دره ستارگان جزیره قشم میگذرد و این اتفاق الهام بخش طراحی محصولات این مجموعه است. به جرات میتوان گفت، نگاه به جزئیات در دیزاین محصولات توسط طراحان درسا تحسین برانگیز است. شاید لازم باشد ساعتها و از زوایای مختلف به این بنا نگاه کرد تا به درکی از فرمهای کاربردی دست پیدا کنیم. خطوط نرم در کنار خطوط شکسته و در تعبیر درسا “رفتار غیر منتظره در شکلگیری فرمها”
محصولات زار
محصولات زار در دو دستهبندی کیف و جواهرات ارائه شدهاند. کیفها با سبکها و کاربردهای مختلف، از کراسبادیها گرفته تا کوله پشتی و کیفهای دستی زنانه به نمایش درآمده است.
جواهرات زار شامل انگشتر، دستبند، اکسسوری صورت، گوشواره و دکمه سردست میشود. سعی درسا بر آن بوده تا محصولات بدون جنسیت طراحی شود که به غیر از تعدادی از کیفها، به نظر میرسد بقیه آیتمها این ویژگی را در خود دارند.
در اینجا داستان زار را در یک نگاه ببینید. همچنین برای خرید هر یک از آیتم ها اینجا کلیک کنید.
سیزار
کیفهای دستی زنانه کالکشن زار المانی مشترک در خود دارند و آن «دسته سیزار» است. به گفته طراحان درسا این جز از کیفها، المان اصلی مجموعه زار به حساب میآید. نحوه ساخت و قرار گیری سیزار روی کیفها میتواند در کاربرد و استفاده از کیف به شکلهای مختلف تاثیرگذار باشد.
کوله پشتی، کراسبادیها و توته
سه سبک پرطرفدار کیف هم در کالکشن جدید درسا دیده میشود. در هر سه مدل برآمدگیها با خطوط مستقیم در یک نقطه متمرکز شدهاند که مشخصا الهام گرفته از برآمدگیها در دره ستارگان است. این کیفها با دو مدل چرم فلوتر و ساده و در چهار رنگ مشکی، طوسی، کرم و زرد ارائه شدهاست.
کریستالهای سواروسکی؛ شبهای پرستاره جزیره
همکاری درسا با برند سواروسکی در مجموعههای مختلف این برند جریان دارد. اما در کالکشن زار چیدمان کریستالهای سواروسکی الهام بخش آسمان پرستاره سواحل رنگین خلیج فارس در تاریکی شب است.
درسا در خلال کمپین خود تصاویری اختصاصی هم از سواروسکی که در شهر دبی منتشر کرد. در این تصاویر از کیفهای زار استفاده شده است.
تصویر؛ روایت کننده داستان زار
در نهایت این تصاویر و ویدئوها هستند که روایت کننده داستان زار میشوند. در واقع پروسه تحقیقات، طراحی، تولید و مارکتینگ در این نقطه نمود پیدا میکند.
تصاویر زار هم، همانند بقیه پروسه این مجموعه، متفاوتتر از همیشه بودند. همکاری با مرتضی نیکنهاد، عکاس بینالمللی و صاحب سبک، که خود ساکن جنوب ایران است، این روایت را قابل لمستر کرده است. همچنین به گفته تیم مارکتینگ درسا این اولین بار است که عکاسی ادیتوریال در قالب فشن-مستند ارائه میشود.
در تصاویر داستان زار، مناطق مختلف در جنوب مانند لب ساحل، بیابان و بازار در روز و شب دیده میشود. همچنین حضور افراد بومی در تصاویر، در کنار مدلها، دید مخاطب را نسبت به درک داستان بازتر کرده است. اما پارادوکس استفاده از محصولات مدرن و لوکس در دستان مردمان جنوب ایران کمی ذهن مخاطب را درگیر میکند و این سوال پیش میآید که آیا مردم بومی این منطقه توانایی خرید این محصول را دارند؟ این موضوع جای بحث دارد.
بخش دیگری از کمپین داستان زار مستقیما محصولات را هدف قرار داده. برای این بخش دکورها و ستهایی با الهام از دره ستارگان و آسمان این منطقه جذاب طراحی شده است.
گذر آخر داستان زار
متفاوت بودن همیشه به معنای عالی بودن نیست، همانطور که قاطعانه بد هم نیست. همیشه مجموعههای ارائه شده توسط برندهای مختلف نمیتواند فقط نظرات مثبت را در پی داشته باشد. اما نظرات منفی هم نباید از روی احساسات لحظهای گفته شود. دنیای مد ایران ظرفیتهای بالقوه و گستردهای دارد. مشخصا درسا در تلاش است تا مسیری را برای ارائه این ظرفیتها ترسیم کند، پیشرو باشد و به درستی فرهنگ ایران را در قالب مد و یک کالای لوکس به نمایش بگذارد. برای حفظ ارزشهای فرهنگی و نمایش آن نیاز به تلاش مستمر و حضور متخصصان در حوزههای مختلف داریم و برآیند تمام اینها میتواند قدمهای مد ایران به صحنههای بینالمللی را با ثباتتر کند.