خانه وی‌مد مصاحبه زایکن، لباس‌های بدون زمان

زایکن، لباس‌های بدون زمان

مصاحبه اختصاصی ویکندلی با پرهام دربانی و سارا مردانی، خالقان برند زایکن

در نمایشگاه مد پایدار که در طاووسخانه برگزار شد، برند زایکن با رویکرد مد پایدار حضور داشت که توجه ما را به خود جلب کرد. این موضوع باعث شد تا ما با زوج پایه‌گذار این برند، سارا مردانی و پرهام دربانی، مصاحبه‌ای تدارک ببینیم که در ادامه می‌خوانید.

پرهام دربانی، در رویداد مد پایدار طاووسخانه
پرهام دربانی، در رویداد مد پایدار طاووسخانه
  • در ابتدا دوست داریم از آغاز برند زایکن به ما بگید؟ اینکه آیا از همان روز اول رویکرد شما در تولید لباس‌ها پایدار بود یا که به مرور زمان این موضوع را در پیش گرفتید؟

زایکن از دهه ۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده است. ما در این سال‌ها تلاش کردیم طراحی و تولید پوشاک زنانه را با رویکرد مد پایدار به شایسته‌ترین نحوه ممکن انجام دهیم. پایداری از نظر ما یک تفکر است که باید در تمام ابعاد زندگی در نظر گرفته شود. ما از ابتدا این تفکر و رویکرد را در زایکن داشتیم و سعی کردیم به مرور زمان آن را گسترده‌تر هم کنیم.

سارا مردانی وپرهام دربانی، زوج خالق زایکن
سارا مردانی وپرهام دربانی، زوج خالق زایکن

 

 


 

لوگو زایکن

 

لوگو برند زایکن از 2 قسمت تشکیل شده است:

X – استفاده از این حرف انگلیسی نمادی از مجهول بودن است

ICON – انتخاب این کلمه به خاطر سبک طراحی زایکن است. چراکه آیتم‌های این برند آیکونیک و بدون زمان هستند و وجود آن‌ها در کمد لباس ضروریست.


 

  • می‌خواهیم کمی بیشتر به مسئله مد پایدار بپردازیم؛ در سال‌های اخیر مد پایدار در میان افراد عادی جامعه ایران جایگاه بیشتری را پیدا کرده است. فکر میکنید چه عواملی باعث گرایش امیدوارکننده مردم به سمت این رویکرد فشن شده است و آینده آن را در ایران چگونه میبینید؟

پایداری به معنای توانایی حفظ یک فرآیند به طور مداوم در طول زمان، که به دنبال جلوگیری از تهی شدن منابع طبیعی و فیزیکی است، می باشد. البته این گرایش محدود به مد و فشن نیست. استفاده از نور طبیعی، استفاده کمتر از کاغذ و جایگزین کردن کیسه های پارچه ای با پلاستیکی از موارد ساده‌ای است که افراد یک جامعه با رویکرد پایداری می‌توانند انجام دهند.

روند جذاب طراحی آیتم‌های زایکن
روند جذاب طراحی آیتم‌های زایکن

 

ما در زمینه فشن راه طولانی برای رسیدن به این موضوع داریم. در قدم اول لازم است آگاهی جامعه برای خرید بدون هدف از برندهای فست‌فشن و نحوه استفاده از آن ها بالا برود. متاسفانه تفکر غالب جامعه درباره مد پایدار به استفاده از پارچه‌های کتان و پنبه یا تک دوزی یا تولید محدود است. در حالیکه مد پایدار باید در ابعاد صنعتی به اجرا در بیاید تا تاثیرگذارتر باشد.

فاکتو‌رهای پایداری در زایکن

  • طراحی آیتم‌های بدون زمان
  • انجام شدن پروسه طراحی به صورت دیجیتال ( که در مرحله نمونه گیری مصرف پارچه به صفر می‌رسد)

 

فاکتورهای پایداری در زایکن

  • به نظر شما برندهایی که در ایران رویکرد پایداری را در پیش گرفتند چقدر فاصله با نمونه‌های جهانی دارند؟

متاسفانه برندهای ایرانی با رویکرد پایدار به دیزاینر برندها محدود می‌شوند اما باز هم خوشبختانه نسبتا تاثیرگذاری خوبی داشتند. اما سایر برندهای بزرگ ایرانی که در ابعاد صنعتی مشغول به فعالیت هستند، فاصله زیادی با نمونه های خارجی دارند. همانطور که می‌دانیم از جمله فاکتورهای مد پایدار شفافیت در تولید و پرداخت های عادلانه است که در برندهای داخلی به ندرت دیده می‌شود. همچنین استفاده از تکنولوژی روز دنیا در تولید و یا بازیافت می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

لوک‌های 3D زایکن برای ارائه کالکشن
لوک‌های 3D زایکن برای ارائه کالکشن
  • در آینده نزدیک باید منتظر چه اتفاقاتی از برند شما باشیم؟ آیا شاهد لاین مردانه هم خواهیم بود؟

ما برای توسعه برند زایکن برنامه‌ریزی‌های زیادی داریم. اما اولویت با حفظ کیفیت و افزایش آن در محصولات است. اما امیدواریم که به زودی با برنامه های جدید و مختلف طیف بیشتری از افراد را با خود همراه کنیم.

اشتراک گذاری :

مقالات مرتبط