امروزه خرید کردن و گشتوگذار به یکی از فعالیتهای اصلی مردم تبدیل شده است، در همین راستا مجتمعهای تفریحی-تجاری که بتوانند خدمات متفاوتی عرضه کنند، فرصت این را دارند که با استقبال خوبی از طرف بازدیدکنندگان و شهروندان روبرو شوند. «مجتمع تجاری رواق» که به تازگی افتتاح شده است، میتواند به یکی از مراکز گردشگری در تهران بدل شود. در این گزارش از بخش فروشگاهگردی ویکندلی، به سراغ این مجتمع تجاری متفاوت رفتیم.
موقعیت مکانی مجتمع تجاری رواق
یکی از امتیازات خوب این مجموعه، موقعیت مکانی مناسب آن است. مجتمع تجاری رواق در منطقه گردشگری تفریحی عباسآباد تهران واقع شده است. این منطقه که به نگین سبز پایتخت معروف است، یکی از قطبهای گردشگری تهران میباشد و روزانه افراد زیادی از قشرهای مختلف جامعه از این منطقه دیدن میکنند.
در منطقه عباس آباد تهران، پل طبیعت، باغ کتاب، بوستان نوروز، پل ابریشم و… قرار دارد و رواق در جنوب غربی این منطقه واقع شده است. پیشبینی میشود که مجتمع تجاری رواق به دلیل موقعیت خوبی که دارد بتواند به گذرگاه مهمی برای مردم تهران تبدیل شود و برندها و مجموعههای مختلفی که در این مجتمع تجاری-تفریحی حضور دارند، میتوانند از تراکم جمعیت در این منطقه بهره ببرند.
رواق و معنی آن
وقتی کلمه رواق را در لغتنامه جستوجو میکنیم با معانی همچون، ایوان، سقف، سایبان و درگاه روبرو خواهیم شد. به نظر من، با توجه به معماری ایرانی حاکم در این مجموعه، انتخاب اسم رواق، انتخابی هوشمندانه و زیبا بوده است.
معماری چشمگیر و ایرانی مجتمع تجاری رواق
به محض ورود به این مجموعه، متوجه معماری خاص مجتمع تجاری رواق خواهید شد. این م
جموعه در محیطی U شکل احداث شده و به خوبی یادآور محیطهای ایرانی است. در بدو ورود شما شاهد اولین بیت غزل شماره ۳۴ حافظ هستید که در سردر این مجموعه نصب شده و چشم هر بینندهای را به خود جذب میکند.
رَواقِ منظرِ چشمِ من آشیانه توست …………………………..کَرَم نما و فرود آ که خانه، خانه توست
ورودی اصلی این مجموعه با الهام از سردر باغ ملی طراحی شده است و شما در تمام این مجموعه میتوانید شاهد المانهای اصیل ایرانی باشید.
در هنگام قدم زدن در مجتمع رواق، میتوانید شاهد آجرچینیهای جذاب ایرانی باشید که بابهای مختلف را در خود جای داده است. در قسمتی از سقف این مجموعه از هنر زیبای کاشیکاری استفاده شده و لوسترهای نصب شده نیز با توجه المانهای سنتی ایرانی طراحی شدهاند.
شیشهکاری، یکی از جذابترین هنرهای ایرانی است و شیشههای رنگی که منعکسکننده نور است حس و حال عجیبی در آدمی ایجاد میکند. ما در گوشه کنار کشورمان بناهای جذاب تاریخی زیادی دیدهایم که با شیشهکاری مزین شده است، در مجموعه رواق نیز از این هنر استفاده شده و شما در بخشهای مختلف میتوانید شیشههای رنگی را تماشا کنید.
به طور کلی، در این مجموعه شما شاهد ترکیب دلنشینی از معماری، نور و رنگ هستید، در بعضی از قسمتها راهروها باریک میشود و نور خورشید با انعکاس چشمگیری به فضا منتقل میشود.
گفتوگویی کوتاه با آقای حمید اسلامی
ما در این گزارش افتخار این را داشتیم که با جناب آقای حمید اسلامی، رئیس هیئت مدیره ثنانورجم، گفتوگویی کوتاه پیرامون ساختار و هویت مجموعه رواق داشته باشیم.
هویت مجموعه رواق از زبان آقای اسلامی
مجتمع تجاری رواق در پارک آب و آتش بر اساس ساختار معماری این منطقه طراحی شده است و به همین خاطر تمام المانهای به کارگرفته شده، باید به تایید گروه معماری عباساباد میرسید. ما در مجموعه رواق هفت فضای مختلف داریم که در این فضاها شاهد تغییر رنگ، شکل، نور، سقف و ارتفاع خواهید بود.
آقای اسلامی در ادامه درباره حضور برندها در رواق گفت: حضور برندها در مراکز خرید، با توجه به ساختار و هویت آن مجموعه، با متغیرهایی همراه است. در مجموعه رواق برندهایی حضور دارند که فارغ از کوچک یا بزرگ بودنشان، میبایست استانداردهای اولیه را داشته باشند. ما از برندها خواستیم تا هویت و کانسپت را سرلوحه ورود خود به این مجموعه قرار دهند. همچنین تاثیر در تصمیم خرید مشتریان یکی از فاکتورهایی است که برندها باید به آن دقت کنند.
لطفا از واکنش بازدیدکنندگان به ما بگویید.
هنوز تمام بخشهای مجتمع افتتاح نشده و وقتی تمام بخشها که شامل، فودکورت، سینما، کتابفروشی، باشگاه ورزشی و فضای بازی کودک است تکمیل شود، شاهد فیدبک اصلی مخاطبان خواهیم بود؛ ولی خوشبختانه تا به امروز شهروندان و بازدیدکنندگان نگاه خوبی به این مجموعه داشتهاند.
برنامه آینده مجتمع تجاری رواق
طبیعتا رشد و ارتقا مراکز خرید به حضور بازدیدکنندگان آن بستگی دارد. ما در تلاش هستیم تا از نقطه آغاز فعالیت خود، تجربههای جدیدی از گشتوگذار در یک مجتمع تجاری و تفریحی را خلق کنیم. همچنین توسعه خدمات، در راستای اهداف بلندمدت، جزئی از برنامههای آینده ماست. ما معتقدیم در آینده نزدیک رواق به نقطهای طلایی در شهر تهران تبدیل خواهد شد که برندها و فروشگاههای مختلف خواهان حضور در آن هستند.
واحدهای تجاری رواق
مجتمع تجاری رواق ۶۷ باب دارد و برندهای صنعت خردهفروشی در حوزه لایف استایل توانستهاند بخش اساسی از این مجموعه را به خود اختصاص دهند. در این بین برندهای پوشاک هم نقش پررنگی دارند. کانیراش، عصرجدید، ویکتور، کومار، سارک، چرم مشهد، ست من، بنیس و هکتاتون از جمله این برندها هستند که در رواق حضور دارند.
برخی از کافهها مثل امیر شکلات، کافه ویونا، کافه نبات، کافه شمرون و خانه سیمیت نیز در این مجتمع حضور دارند. علاوه بر موارد گفته شده رواق توانسته است برندهای اکسسوری و آرتشاپها را نیز در خود جای دهد.
نگاهی دقیقتر به برندهای پوشاک مجتمع تجاری رواق
برند هکتاتون، برندی است که در زمینه active wear در لاینهای زنانه، بچهگانه و مردانه فعالیت میکند. در فروشگاه این برند شاهد ارائه جدیدترین مجموعه آن بودیم. در فضای فروشگاهی و آیتمهای هکتاتون از رنگهای کلاسیک و خنثی استفاده شده است.
یکی دیگر از برندها، برند ویکتور است. این برند نیز در حوزه لباسهای ورزشی زنانه و مردانه فعالیت میکند. چیزی که توجه ما را به این برند جلب کرد، آیینهای بود که در قسمت دکور قرار گرفته بود. «میبینی به تو خیره شده است؟ او سختترین حریف تو است» این نوشته روی آینه یک تکنیک جذاب برای جلب توجه بازدیدکنندگان و ایجاد تعامل با آنها در صفحات اجتماعیست.
برند عصر جدید، یکی از برندهایی است که در حوزههای مختلف فعالیت میکند و در این فروشگاه شاهد کالکشن بهار و تابستان این برند هستیم.
در رواق دنیای رنگی کیفهای دیوید جونز نیز حضور دارد. البته چیدمان این شعبه از دیوید جونز در زمان تهیه این گزارش، فاصله زیادی با دیگر شعب این برند داشت.
برند سارک، برندی است که در لاین زنانه فعالیت داشت و به تازگی لاین پوشاک مردانه و بچهگانه خود را راهاندازی کرده است. در زمان تهیه این گزارش، در شعبه رواق برند سارک تنها شاهد بخشی از لاین زنانه و بچهگانه بودیم و محصولات مردانه جایی در این شعبه نداشت.
برندکومار، برندی که با سبکی مینیمال در بین مخاطبان خود شناخته شده است. کومار، مجتمع رواق را برای افتتاح اولین شعبه خود انتخاب کرده است. جزئیات به کار رفته از هویت این برند در فروشگاهش جلب توجه میکند. یکی دیگر از نکات مثبت در این فروشگاه، پوشش مشترک فروشندگان، در راستای حفظ هویت در نگاه مشتری است.
چرم مشهد، که یکی از برندهای چرم طبیعی است، نیز در رواق حضور دارد. اگر به شعب دیگر چرم مشهد رفته باشید، متوجه تفاوت آنها با این شعبه خواهید شد. ویترین این فروشگاه برخلاف دیگر شعبههای آن به سبک مینیمال و با رنگهای متفاوتی طراحی و اجرا شده است.
در فضای داخلی فروشگاه هم با اجرای پارکتهای نارنجی و گرینوال در پشت آینههای قدی، تلاش شده تا یک نگاه نو از چرم مشهد در نگاه مخاطبان ایجاد شود. به گفته فروشنده این مجموعه، هدف از طراحی این فروشگاه ایجاد محیطی برای معرفی دیزاین و محصولات جدید این برند است.
در این فروشگاه شما شاهد کالکشن جدید چرم مشهد یعنی کالکشن «حضور» خواهید بود.
رنگ یاسی، رنگی است که برند چرم مشهد در کالکشن جدید خود استفاده کرده و در دکور نیز، محصولات یاسی خود را با محصولات مشکی در کنار هم چیده است.
پالتهای رنگی محصولات جدید چرم مشهد، بخشهای مختلف این فروشگاه را به خود اختصاص دادهاند.
امکان ندارد که به مراکز خریدی بروید که کانیراش در آن حضور داشته باشد و شما توجهتان به تیشرتهای رنگارنگ در وال اختصاصی این برند جذب نشود.
دکور چوبی در فیتینگروم کانیراش توجه ما را به خود جلب کرد. در حالی که معمولا جورابها جلوی صندوق قرار دارد، در این مجموعه در فیتینگروم قرار داشت.
ناریان یکی دیگر از برندهای ایرانی است که در لاین طراحی پوشاک زنانه فعالیت میکند. مثل دیگر شعب این برند، بوی مطبوع و جذاب ناریان ما را به سمت این فروشگاه برد.
سخن آخر
بهطور کلی در مجتمع تجاری رواق با وجود برندهای مختلف، مخاطبان و افراد با پرسوناهای مختلف حضور پیدا میکنند. ولی نکتهای که وجود دارد، دکور برندهاست. در برخی از فروشگاهها ما شاهد چیدمان و دکور خوبی نبودیم و با توجه به پتانسیلی که این برندها دارند، میتوانند چیدمان و ویترین جذابتری داشته باشند تا ارتباط بهتری در میان خود و بازدیدکنندگان ایجاد کنند.
در پایان باید به این موضوع مهم اشاره کنیم که حضور برندهای پوشاک در مجتمعهای تجاری-تفریحی تازه تاسیس، میتواند ارتباط مخاطبان با این برندها را نزدیکتر، تجربههای جدید خلق و به پیشرفت صنعت مد و پوشاک کمک بزرگی کند.