دنیای مد و پوشاک از یکی از پرطرفدارترین صنعتهای ایران در سالهای اخیر است. هر ساله افراد علاقهمند زیادی قصد ورود به این صنعت را با نگاهی درآمدزا دارند. اما به نظر شما چند درصد از این افراد به نقطه موفقیت و کسب شغل دلخواه خود میرسند؟ آیا این افراد آموزشهای لازم و یا اطلاعات کافی از صنعت مد را، قبل از ورود به فضای کار، به درستی دریافت میکنند؟
در چند سال گذشته افزایش تعداد علاقهمندان به دنیای مد در ایران و البته رشد برندهای صنعتی در حوزه پوشاک، باعث شد تا آموزشگاههای تخصصی با رویکردهای مختلفی تاسیس شوند. طبیعتا هدف مشترک تمام این مراکز آموزشی، تربیت نیروی انسانی و آموزش مهارتهای مختلف برای ایجاد شغل در این صنعت است. اما متاسفانه سیستم نابهسامان آموزش آکادمیک در مدارس و دانشگاههای ایران، به برخی از مراکز آموزش آزاد هم سرایت کرده است.
مشخص نبودن اهداف در انتخاب سرفصلهای آموزشی از سوی این مراکز، یکی از نقاط ضعف آنها است. روشن نبودن آینده شغلی، آموزشهای غیرکاربردی و دادن انگیزه متخصص شدن، بدون برنامه ریزی، به هنرجوهای فشن، از دیگر نقاط ضعف در مراکز آموزشی مد در ایران به شمار میرود. با در نظر گرفتن این چالشها، در جدیدترین گزارش اختصاصی ویکندلی به بررسی روند یک ورکشاپ آموزشی متفاوت در حوزه طراحی مد در مدرسه مد آراکو خواهیم پرداخت.
گذر اول: مدرسه طراحی مد آراکو، دیدگاهی کاربردی در روند آموزش
در این میان، از حدود 1 سال پیش مدرسه طراحی مد آراکو با نام تجاری طراحان سایمان مد توسط سرکار خانم افسانه سلیمی، با رویکردی متفاوت، آغاز به کار کردهاست. شکل ارائه محتوا از سوی این مجموعه، از روزهای اول برای ما جذاب بود و به نظر میرسید پیام متفاوتی برای مخاطبان خود دارد.
این مدرسه فعال در حوزه طراحی مد سعی دارد تا با ارائه دورههای کاربردی و همراه شدن متخصصان و فعالان این صنعت با هنرجوها، تجربه آموزشی متفاوتی را خلق کند. به نوعی آراکو سعی دارد مسیر آموزش تا کسب درآمد و پیداکردن شغل متناسب با استعداد افراد را هموار کند.
تمام تجهیزات و ابزار لازم برای آموزش هنرجوها، با توجه به روند واقعی که در صنعت پوشاک ایران وجود دارد، در فضای این مدرسه مد پیاده سازی شده است و همین موضوع به تنهایی میتواند چشمانداز مشخصی را پیش روی شما بگذارد. در واقع مدرسه طراحی مد آراکو در تلاش است تا با شبیهسازی فضای آموزش به یک محیط کاری حرفهای و واقعی، نیروهای متخصص در بخشهای مختلف صنعت مد را پرورش دهد.
به طور کلی، مدرسه طراحی مد آراکو فضایی برای تجربه مهارتهای سخت مانند کار با تجهیزات و دستگاه و مهارتهای نرم مانند ایدهپردازی و کارگروهی است.
گذر دوم: ورکشاپ آشنایی با مراحل طراحی کالکشن، از ترند تا مودبرد
این ورکشاپ در روز چهارشنبه 29 آذر 1402، با معرفی افراد حاضر، آغاز شد. در ابتدا حسام جندقی، منتور این ورکشاپ، ضمن خوشآمدگویی درباره روند کلی این کارگاه توضیحاتی ارائه داد و بعد از آن مبحث اصلی کارگاه را آغاز کرد. تعریف ترند و ماهیت آن موضوع مقدماتی این کارگاه بود. همچنین بررسی خرده فرهنگها، که همیشه جذابیتهای خود را داشته، به اختصار انجام شد.
بعد از استراحتی کوتاه، حسام جندقی با ارائه جدولی به افراد حاضر به بررسی جایگاه برندهای دنیا پرداخت.
در ادامه، به یکی از قسمتهای مهم کارگاه رسیدیم. بررسی کتابچههای ترند. این کتابچهها که هر ساله توسط شرکتهای پیشبینی ترند آماده و ارائه میشود، شامل ترندهای رنگ، پارچه، سیلوئت و هر آنچه که برای طراحی یک مجموعه لباس به آن نیاز دارید، میشود. اما قسمت جالب آنجا بود که مجموعه مدرسه طراحی مد آراکو فضایی برای تجربه مهارتهای سخت مانند کار با تجهیزات و دستگاه و مهارتهای نرم مانند ایدهپردازی و کارگروهی را نیز ایجاد کرده است و همچنین با ترجمه قسمتی از این کتابچهها، به تحلیل و بررسی آن پرداخته بود. بعد از این تحلیل و بررسی، حسام به سراغ برخی از ترندهای پرطرفدار دنیا رفت و آنها را با برخی از تولیدات داخلی، که با الهام از این ترندها طراحی شده بود، مقایسه کرد.
سوال مهم: آیا ترندها در ایران به درستی پیادهسازی میشود؟
بعد از مقایسه ترندها با برخی از تولیدات داخل ایران، این سوال در بین حاضران کارگاه شکل گرفت. به طور کلی، بررسی و نتیجهگیری از این موضوع میتواند تاثیر بهسزایی در روند شکلگیری مد در ایران و همچنین همگام شدن با دنیا داشته باشد. حسام جندقی در این قسمت به نکات مهمی اشاره کرد و عوامل مختلفی را برای تاخیر 1 ساله ترندهای جهانی در روند طراحی مد برندهای داخلی یادآور شد.
در قسمت سوم این ورکشاپ، به نحوه تجزیه و تحلیل مد اشاره شد. مواردی که برای بررسی یک کالکشن باید به آنها توجه شود، از جمله موضوعاتی بود که به طور مفصل در این قسمت مطرح شد.
در قسمت چهارم حسام جندقی به نحوه شکلگیری مودبرد پرداخت. همچنین تیپولوژی در دنیای مد را به بحث گذاشت و با تعامل در بین حاضران این بخش از کارگاه را در پیش گرفت.
گذر آخر: هنرجوهای حاضر در کارگاه دست به کار شوند!
بعد از پایان قسمتهای تئوری ورکشاپ ترند، نوبت به قسمت عملی رسید. حالا هنرجوها، به وسیلهی ابزاری که مدرسه طراحی مد آراکو، در اختیار آنها قرار داده بود، باید تمام آن چیزی که یاد گرفتهبودند را به روی کاغذ میآوردند. این قسمت از ورکشاپ برای منتورهای آن هم بسیار حائز اهمیت بود. چراکه هدف کلی مجموعه طراحی مد آراکو، نتیجهگیری مثبت از روند آموزشی است و صرفا بیان مجموعهای نکات نمیتواند این هدف را محقق سازد. این موضوع میتواند نقطه عطفی در روند آموزش مد در ایران به وجود آورد و در آینده نزدیک باعث رشد صنعت پوشاک و ایجاد فرصتهای تازه در آن شود.