نمایشگاه بین المللی پوشاک تهران امسال بعد از یک دوره وقفه، با توجه به اتفاقات سال گذشته، برگزار شد. اگر در ابتدای این سری از گزارشهای نمایشگاهی ویکندلی بخواهیم به اصل مطلب اشاره کنیم، باید بگوییم که مثل همیشه و مثل دیگر نمایشگاه و ایونتهای تحت نظر سازمانهای دولتی، به غیر از اتفاق ویژه معرفی «ایران فشن سامیت»، در این نمایشگاه هم شاهد رخدادهای متفاوت و چشمگیری نبودیم. در ادامه به طور کامل درباره این نمایشگاه و حواشی آن صحبت خواهیم کرد.
نگاهی جامع به کلیت نمایشگاه بین المللی پوشاک تهران
یازدهمین نمایشگاه بین المللی پوشاک تهران، با عنوان ایران مد، از 23 مهر در محل نمایشگاههای بینالمللی تهران واقع در خیابان سئول، فعالیت خود را آغاز کرد و تا 26 مهرماه، به مدت 4 روز ادامه داشت. یکی از اتفاقات خوب این رویداد این بود که 2 نمایشگاه محصولات نساجی و همچنین نمایشگاه کیف و کفش چرم هم همزمان در حال برگزاری بود و همین موضوع باعث شده بود تا شبکهای از افراد و شرکتها در کنار هم قرار بگیرند و ارتباطی موثر بین مخاطبان خود برقرار کنند. اما نکته منفی اینجاست که ما به طور مشخص نمیتوانیم مخاطبان هدف این شکل از نمایشگاهها را مورد بررسی قراردهیم.
اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، عملا چنین رویدادهایی همچون نمایشگاه بین المللی پوشاک تهران فضای مناسبی برای مردم عادی، خریداران مد و پوشاک و علاقهمندان دنیای مد نیست. در حالیکه اکثریت بازدیدکنندگان، این دسته از افراد هستند که در نهایت با نارضایتی آنها مواجه خواهیم بود. در واقع نمایشگاههای بینالمللی تبدیل به فضایی برای ارتباط گیری میان تولیدکنندگان، تامین کنندگان و شرکتها و کارخانههای بزرگ شده است و عملا اثری از نمایش پوشاک یا محصولات مد برای اکثریت علاقهمند جامعه به این موضوع نیست.
همقدم با ویکندلی در راهروهای سالن 35 و 38 نمایشگاه بین المللی پوشاک تهران
سالنهای 35 و 38 نمایشگاه بین المللی پوشاک تهران میزبان غرفه شرکتها، برخی از برندها و تولیدکنندگان پوشاک بود. به غیر از 5 تا 6 مورد از غرفهها، باقی آنها زمان زیادی برای چیدمان و غرفههای خود نگذاشته بودند و ما میدانیم که چیدمان و ایجاد یک فضای جذاب میتواند قدم مهمی در جذب بازدیدکنندگان از یک نمایشگاه یا رویداد باشد.
این موضوعی است که همچنان از سمت برگزارکنندگان نمایشگاه بین المللی پوشاک تهران اهمیتی به آن داده نمیشود. با در نظر گرفتن مجموعهای از قوانین یکپارچه برای شرکتکنندگان این رویدادها و دعوت از افراد متخصص در زمینه طراحی و چیدمان به راحتی میتوان فضایی استاندارد را خلق کرد و همین میتواند عاملی باشد بر افزایش تعداد مراجعه کنندگان و افزایش سطح برگزاری نمایشگاه…
اتفاقی مثبت و امیدواری فعالان صنعت مد
اگر در شبکههای اجتماعی چرخی بزنید متوجه وجود افراد حرفهای و با استعداد در شاخههای مختلف صنعت مد میشوید. از طراح لباس گرفته تا استایلیست و عکاس، از نویسنده مد گرفته تا مدیران و استراتژیستهای خلاق. ولی این افراد چقدر در ابعاد مختلف صنعت پوشاک ایران نقش دارند؟ آیا میتوان آیندهای جذاب برای هر کدام از این مشاغل و این افراد مستعد متصور شد؟ در ادامه پاسخ این سوالها را بررسی خواهیم کرد. ولی این مقدمه خوبی بود تا درباره قسمت متفاوت نمایشگاه بین المللی پوشاک تهران صحبت کنیم.
رویداد Iran fashion summit به همت انجمن نشانهای تجاری پوشاک
به همت انجمن نشانهای تجاری پوشاک ایران در یازدهمین نمایشگاه بین المللی پوشاک تهران، فضایی مجزا با تدارکات خاص و متفاوت شکل گرفته بود. این فضا که بخشی از سالن 35 را به خود اختصاص داده بود، با رویکرد و نگاه ساختاری به صنعت مد ایران، میزبان مدیران و فعالان صنعت مد در شاخههای مختلف بود.
تا موقعی که به عنوان یک فعال صنعت مد در این فضا حاضر نشده بودیم، شاید تصور آن برای ما ممکن نبود. چراکه رویدادهای پوشاک در ایران به راستی هیچوقت حس و حال فشن بودن را برای مخاطبانش نداشته است. اما ایران فشن سامیت روی دیگر این سکه بود.
برگزارکنندگان این رویداد برای هر 4 روز آن برنامهریزی زیادی انجام داده بودند. اما قبل از بررسی این برنامهها لازم است توصیفی از فضای برگزاری این رویداد داشتهباشیم.
فضای در نظر گرفته شده برای این گردهمایی، در دو طبقه طراحی و آماده شده بود. در قسمت همکف با سالن 35، اسپانسرهای این رویداد غرفههایی برای ارائه خدمات و محصولات خود در اختیار داشنتد. پلتفرم دید، مرکز خرید فیروزه اصفهان، شرکت دانش بنیان اسپینر، شرکت نرمافزاری کیان، شرکت ریحان ساین، شرکت نمودار، شرکت بهرهبرداری ثنانورجم، شرکت بهشوران الهیاری، شرکت پارسیان لیزر و تعدادی از برندهای مطرح، از جمله اسپانسرهای این رویداد متفاوت بودند.
در طبقه بالا همه چیز برای یک گردهمایی صنعت پوشاک با چاشنی فشن آماده بود. این فضا از 7 قسمت تشکیل شده بود:
- بخش نشستها و سخنرانیها
- بخش گردهمایی و گفتوگو
- اتاق ورکشاپ
- بخش پذیرایی کافه درسا
- بخش نشست برگزارکنندگان و مدیران
- بخش انتشارات آبان
- بخش دیوار عکاسی
برای برگزاری 4 روزه این گردهمایی 4 موضوع پیرامون صنعت مد و پوشاک در نظر گرفته شده بود.
روز اول رویداد ایران فشن سامیت
یکشنبه 23 مهرماه، روز اول از این رویداد، به موضوع «فشن دیزاین» تعلق داشت. موضوعی که به نوع خود طرفداران زیادی را در سالهای اخیر داشتهاست. جذابترین بخش این روز پنل سخنرانی با موضوع «تولید محتوای هنری در صنعت فشن» بود. این پنل با حضور محمودرضا چمنی، مدیر بازاریابی برند درسا، الیکا شاهوردی، کارگردان هنری و سام عرجی، مدیر خلاقیت برگزار شد. در این گفتوگو به اهمیت حضور افراد با تخصصهای مختلف برای پیش بردن یک پروژه موفق و تاثیرگذار تاکید شد. همچنین اهمیت به داستان سرایی و توجه به فرهنگ و تاریخ ایران، از جمله موضوعاتی بود که در مورد آن بحث شد.
یکی دیگر از اتفاقات مهم روز اول نمایشگاه بین المللی پوشاک تهران تقدیر از سرکار خانم مینو پدرام به پاس خدمت 40 ساله به صنعت پوشاک ایران بود. علیرضا صفاری به همراه شاهین فاطمی با صحبت و دعوت از خانم پدرام به تقدیر از ایشان پرداختند.
از دیگر برنامههای روز اول، ورکشاپ ریحانه فغانی با موضوع «طراحی کالکشن صنعتی» بود. همچنین خانم بلندی، خالق برند بلندی، و سهراب رحیمی، مدیرعامل مدابرندینگ، به سخنرانی پرداختند.
روز دوم رویداد ایران فشن سامیت
در روز دوم رویداد ifs هم، که با موضوع منابع انسانی و تکنولوژی در مد برنامهریزی شده بود، ورکشاپها و سخنرانیهای مختلفی برگزار شد. یکی از ورکشاپهای روز دوم که با استقبال علاقهمندان برگزار شد، ورکشاپ کوشنا شاهرخی با موضوعی «اسکیس» بود. همچنین پنل سخنرانی با موضوع «نقش تکنولوژی در صنعت فشن» برگزار شد. مهمترین موضوع مورد بررسی در این پنل مدیریت دادهها و استفاده درست و نتیجه بخش از آنها بود.
از دیگر برنامههای روز دوم نمایشگاه بین المللی پوشاک تهران و رویداد ایران فشن سامیت، ورکشاپ مهسا افتخاری، نسرین فراهانی و سخنرانی امین هدایتی، مدیرعامل پلتفرم دید، بود.
روز سوم رویداد ایران فشن سامیت
سهشنبه 25 مهرماه، یکی از شلوغترین روزهای نمایشگاه بین المللی پوشاک تهران بود. در محل برگزاری رویداد ifs هم برنامههای ویژهای با موضوع ریتیل در صنعت فشن تدارک دیده شده بود.
اولین ورکشاپ روز سوم با موضوع چیدمان فروشگاهی، در دو بخش مقدماتی و پیشرفته، برگزار شد. ابتدا در بخش مقدماتی ریحانه شهریاری، مدیر برند و عملیات تارتن، سخنرانی کرد و بعد از آن شیما اعتمادی، مدیر چیدمان فروشگاهی برند کانیراش، به موضوعات پیشرفتهتر در این زمینه پرداخت.
موضوع و رشته چیدمان فروشگاهی در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده و با برگزاری دورههای مختلف، این رشته در صنعت مد ایران در حال پیدا کردن جایگاه واقعی خود است.
در ادامه این روز شلوغ نمایشگاه بین المللی پوشاک تهران، ورکشاپها و سخنرانی مختلف دیگری هم برگزار شد که در اینجا به آنها اشاره میکنیم:
- ورکشاپ مبانی عملیات فروشگاهی در صنعت فشن با پگاه خیرخواه، مدیرعملیات برند خانه درسا
- ورکشاپ چالشهای برندهای فشن در مراکز خرید با مهسا بازدار، مدیر کنترل کیفی گروه ثنانور
- سخنرانی نیلوفر ترابنده، مدرس طراحی و فعال صنعت فشن، با موضوع سفر یک طراح به سمت مشتری
- سخنرانی سورنا کیهانی، مدیر برند درسا، با موضوع جذاب رویاهای یک فروشنده
- سخنرانی پویا سعادتمند، مدیر برند وینزو با موضوع داستان فشن، روایت ریتیل
در روز سوم نمایشگاه بین المللی پوشاک تهران، یکی از مهمترین پنلهای سخنرانی هم برگزار شد. پنلی که احتمالا خیلی از اهالی صنعت مد منتظر آن بودند.
«مسیر تکامل اکوسیستم مد و پوشاک ایران» موضوعی که احتمالا برای خیلی از افراد میتواند چالش برانگیز و گرهگشا باشد. رامین راد، مدیر پنل با معرفی سخنرانان، آغاز کننده این پنل بود. تکتم همتی، سینا شاهبختی، علیرضا جلیلی و علیرضا بیطرفان، با دانش و تخصص در بخشهای مختلف صنعت ریتیل فشن، با حضور تعداد زیادی از علاقهمندان، آماده صحبت درباره این موضوع بودند.
یکی از موضوعات مهم مورد بحث در این پنل، ارتباط بین اتاق طراحی با دیگر بخشهای صنعت بود. در این بین تکتم همتی به عنوان طراح لباس ارشد، از چالشهای تخصص خود با مدیران برندها گفت و خواستار آزادی عمل و در اختیار داشتن ابزار و اطلاعات بیشتر برای اتاق طراحی شد. در پایان این پنل، شاهین فاطمی، بنیانگذار و مدیرخلاقیت برند درسا، به تکمیل صحبتهای سخنرانهای این پنل پرداخت.
روز چهارشنبه رویداد ایران فشن سامیت
روز چهارم و آخر نمایشگاه بین المللی پوشاک تهران، با رویکرد فشن برندینگ، کار خود را آغاز کرد. در ابتدا صدرا شریعتمداری، مدیر برند آرکیوفشن، با سخنرانی جذاب خود از آینده داستانسرایی گفت و به این موضوع اشاره کرد در آینده نه چندان دور تک تک افراد این دنیا قادر به به تصویر کشیدن داستانهای خود برای برندها هستند. در ادامه روز دستاندرکاران جوپا، داستان جذاب آغاز و تغییر این برند را برای حضار تعریف کردند.
در ابتدا کوشان کاشفی، بنیانگذار و مدیرعامل جوپا، از آغاز این کسبوکار خانوادگی و تغییرات آن در طول 74 سال گفت. بعد از آن سام ضرابی، همبنیانگذار و رئیس هیئت مدیره جوپا، و رضا مهدوی، استراتژیست برند و مشاور ارشد برندینگ جوپا، از سیر تحولات، ریبرندینگ و کمپینهای پرطرفدار جوپا گفتند.
در آخرین پنل گفتوگو نمایشگاه بین المللی پوشاک تهران، با حضور محمد هاشمینژاد، سینا دادخواه و پیام بهاری، به موضوع هویت و ارتباطات بازاریابی برندهای فشن پرداخته شد.
در ادامه یکی از متفاوتترین سخنرانیهای رویداد ifs با معرفی مدل ارزیابی سلامت برندهای فشن ایران توسط شایان صفاری، همبنیانگذار آژانس برندسازی یونیژن، انجام شد. به دلیل اهمیت این موضوع در مقالهای جدا به بررسی این مدل ارزیابی خواهیم پرداخت.
در پایان علیرضا صفاری، هیئتمدیره انجمن نشانهای تجاری، سخنرانی اختتامیه را با نوید آیندهای روشن آغاز کرد. آقای صفاری در ادامه صحبتهای خود از برنامههای آینده انجمن نشانهای تجاری و همچنین ادامه یافتن سلسه رویدادهای ifs خبر داد.
گذر آخر
اگر بخواهیم به یازدهمین نمایشگاه بین المللی پوشاک تهران از لحاظ کیفی نگاه جامعی داشته باشیم، مثل همیشه نمیتوانیم امتیاز قابل قبولی را به شکل برگزاری آن بدهیم. اما نمیتوان از اتفاقات جدیدی که باعث تحول و تغییرات گستردهای در روند اکوسیستم صنعت پوشاک و گسترده شدن ابعاد فشن این صنعت میشود، چشمپوشی کرد.