خانه وی‌استایل میزگرد ویکندلی نوروز 1403، ماشین زمان به سوی دنیایی رنگارنگ به سبک عکاسی فشن

نوروز 1403، ماشین زمان به سوی دنیایی رنگارنگ به سبک عکاسی فشن

در این مقاله، به سراغ جدیدترین پروژه عکاسی فشن امید شاهپسندی رفته و ابعاد مختلف این پروژه ادیتوریال را بررسی خواهیم کرد.

با فرارسیدن سال نو، برندها و فعالان صنعت مد برنامه‌های متفاوتی در راستای راه‌اندازی کمپین‌ها و پروژه‌های تبلیغاتی و همچنین عکاسی فشن با حال و هوای عید نوروز، در نظر می‌گیرند. در سال‌های اخیر با رشد رسانه‌های اجتماعی و بصری در بستر فضای مجازی، سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌هایی با نگاه نو و البته با رعایت اصول استانداردهای جهانی افزایش یافته ‌است.

همچنین ایجاد فضای آموزشی برای شناخت شاخه‌های گوناگون دنیای مد در ایران، صاحبین برند و طراحان را وادار می‌سازد تا با همکاری افراد فعال و متخصص در هر یک از این حوزه‌ها، به شکل جدیدتری محصولات خود را در مقابل چشمان مخاطبان به نمایش بگذارند. در این سری از مقالات مربوط به مدلینگ ویکندلی، به سراغ پروژه جدید امید شاهپسندی خواهیم رفت.

امید شاهپسندی، نگاه جسورانه به عکاسی فشن و مد ایران

اگر از دنبال‌کنندگان طراحان و برندهای ایرانی باشید، احتمالا برای یک بار هم که شده این تصاویر متفاوت را دیده‌اید.

عکاسی مدرن فشن

امید شاهپسندی، مدیر خلاقیت و عکاس مد، با در پیش‌گرفتن سبک شخصی خود، نگاه‌های بسیاری را به سوی خود جذب کرده ‌است. حضور مدل‌ها و افرادی با ویژگی‌های خاص در کنار استایل‌های متفاوت آن‌ها در مقابل دوربین این هنرمند، پیام جسورانه‌ای را به مخاطبان منتقل می‌کند. این پیام گاهی واکنش‌های مثبت را همراه خود دارد و گاهی هم منفی. اما موضوعی که هنر امید شاهپسندی را پویا نگه می‌دارد، باز گذاشتن دست مخاطب برای برداشت خود از تصاویر و این سبک عکاسی فشن است.

به نوعی، توضیحی برای مجموعه تصاویر توسط خالق مجموعه ارائه نمی‌شود. بلکه در اینجا بیننده می‌تواند هر برداشتی از ویدئوها و عکس‌ها داشته‌ باشد.

نوروز 1403، ماشین زمان به سوی دنیایی رنگارنگ

مرور خاطرات گذشته و دیدن تصاویری از زمان‌های دور، همیشه حس متفاوتی را در مردم جامعه ایجاد می‌کند. موسیقی‌های شاد و یا هنرمندانی که صدا یا تصویر آن‌ها می‌تواند یادآور لحظه‌های خاصی برای هر شخص باشد، جایگاه ویژه‌ای در میان مردم دارد.

گذر اول: نوستالژی، بیانی کوتاه از برداشت ویکندلی از این پروژه

اگر در همین ابتدا بخواهیم توصیفی کوتاه از تصاویر مجموعه رنگارنگ و قاجار داشته باشیم، می‌توانیم از واژه نوستالژی استفاده کنیم. نوستالژی در واقع یک احساس غم‌انگیز همراه با شادی نسبت چیزی یا کسی در گذشته است.

همکاری‌های ایجاد شده در این پروژه عکاسی فشن نقطه عطف مهمی است؛ چرا که یک پروژه موفق، بدون حضور افراد متخصص و البته منعطف در انجام کارهای تیمی، شکل نمی‌گیرد.

همکاری امید شاهپسندی، به عنوان مدیر خلاقیت این مجموعه، با تینا جودت، فشن استایلیست، نقطه اوج این پروژه است. اما چرا؟ اگر به سبک کاری و تجربه هر یک از این افراد نگاهی داشته باشیم، متوجه تفاوت‌هایی در میان آن می‌شویم؛ اما رسیدن به نقطه مشترک برای انجام یک پروژه یا ایجاد یک مجموعه، همه چیز را تغییر می‌دهد.

عکاسی فشن

در کنار این همکاری، مثل همیشه حضور چهره‌های متفاوت و خاص به عنوان مدل، در مقابل دوربین امید شاهپسندی، جذابیت این مجموعه را دوچندان کرده است.

امید شاهپسندی در توضیح این موضوع به ویکندلی گفت:

«ما برای انتخاب مدل‌ها گزینه‌های زیادی نداشتیم، چراکه از انتخاب‌های خود مطمئن بودیم. در برخی از کاراکترها سعی کردیم از کلیشه‌ها فاصله بگیریم و همین موضوع به استقبال از این مجموعه تصاویر کمک زیادی کرد.»

عادل سروری، آتش، الناز اسدی و مهدی اسدی‌فر مدل‌های این پروژه عکاسی فشن بودند.

از حاجی فیروز تا شو پرطرفدار رنگارنگ

نمی‌توانیم از عید نوروز صحبت کنیم و به یاد حاجی فیروز نباشیم. شخصیتی که با موسیقی گره خورده و البته چهره و لباس‌های آن حاوی پیامی برای هر فرد ایرانی است. شخصیت‌پردازی تینا جودت و امید شاهپسندی برای نمایش این کاراکتر و البته توانایی اجرای عادل سروری به عنوان مدل، واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. ویدئو مربوط به این شخصیت در صفحه اینستاگرام امید شاهپسندی بیش از 1.8 میلیون بار دیده و بیش از  33 هزار بار به اشتراک گذاشته شده است. نکته جالب‌تر هم واکنش مثبت افراد غیر ایرانی به این ویدئو در قسمت کامنت‌های این پست است.

حاجی فیروز

گلبرگ، میکاپ آرتیست این پروژه عکاسی فشن، در رابطه با میکاپ این کاراکتر گفت:

«در این پروژه عکاسی فشن از من خواسته شد که صورت حاجی فیروز را سیاه نکنم. چراکه هدف این بود تا کمی از کلیشه‌ها دور شویم. در عوض ما از سفیدی دور چشم شخصیت اصلی حاجی فیروز الهام گرفتیم و آرایش دور چشم‌ها در نهایت به این شکل درآمد.»

بخش دیگر این پروژه الهام گرفته از شو پرطرفدار رنگارنگ است.

تینا جودت در توضیح اختصاصی به ویکندلی گفت:

«با توجه به نیازی که امید در مخاطب و جامعه هدف امروز حس کرد و مشورت‌هایی که در خصوص ایده اصلی انجام دادیم، هدف اصلی این پروژه را بر پایه یادآوری روزهایی که مردم خوشحال‌تر و بی‌دغدغه‌تر بودند، قرار دادیم و شوهای رنگارنگ یکی از همان برنامه‌هایی بود که می‌توانست این حس را زنده کند.»

تلاقی موسیقی و مد

موسیقی دهه 50 و 60 نه تنها خاطرات برخی از افراد را زنده نگه می‌دارد، بلکه در بین نسل جدید هم طرفداران زیادی دارد. امید شاهپسندی در صحبت با ویکندلی گفت:

«ما به دنبال روایت یک داستان تاثیرگذار بودیم و تلاش کردیم تا فضای ایران در گذشته را با یک عکاسی مدرن فشن به نمایش درآوریم.»

همچنین یادآوری نام هنرمندانی همچون کوروش یغمایی، حمیرا، طوفان و شهرام شبپره بخش مهمی از روند این پروژه بود.

عکاسی فشن

آرایش موها بخش مهمی از طراحی شخصیت خواننده‌ها در این پروژه بود. چرا که در آن زمان فرم موها در میان هنرمندان از اهمیت زیادی برخوردار بوده و خیلی از اوقات به عنوان یک مد در بین مردم عادی فراگیر می‌شده است. پانته‌آ طاووسی با در نظر گرفتن تمامی المان‌ها به خوبی از عهده اجرای این کار برآمده است.

نکته حائز اهمیت در این بخش از پروژه، انتشار محتوای ویدئویی در کنار تصاویر بود. چراکه این شکل از محتوا تاثیرگذاری دوچندانی در انتقال پیام به مخاطب دارد. یاسر بنی‌جمالی، به عنوان فیلمساز، در این پروژه عکاسی فشن همکاری داشته‌ است.

دختر و پسر قاجار

دختر و پسر قاجار بخش دیگری از این پروژه بود. انتخاب الناز اسدی، به عنوان مدل، برای شخصیت «دختر قاجار» حس ایرانی بودن و طبیعی بودن چهره را به مخاطبان منتقل کرد و همین موضوع می‌تواند مهر تاییدی بر این انتخاب باشد.

«پسر قاجار» هم با میکاپ چهره و مو متفاوت، پا را فراتر از کلیشه‌ها گذاشت.

تینا جودت، استایلیست پروژه، در خصوص طراحی لباس شخصیت‌های مختلف به ویکندلی گفت:

«بعد از شخصیت‌پردازی و تهیه مود برد به سراغ تکمیل استایل‌ها و هماهنگی با برندها رفتیم. برخی از برندها برای این مجموعه طرح‌های اختصاصی ارائه دادند و برخی دیگر آیتم‌هایی از جدیدترین کالکشن‌های خود را در اختیار ما گذاشتند.»

صحنه و نورپردازی

احتمالا اگر بدون دیدن تصویری مشخص، موضوع این پروژه عکاسی فشن نوروزی را می‌دانستید، تصور شما از صحنه و دکور عکاسی آن، فضایی با وسایل قدیمی و نوستالژیک بود. اما امید شاهپسندی در همکاری با محمدعلی مقیمی، با نورپردازی‌های ساده، تاثیرگذاری شخصیت‌ها را دوچندان کرده‌ است.

گذر آخر

نمی‌توانیم از یک پروژه خلاقانه صحبت کنیم و گذری به چالش‌های آن برای دست‌اندرکارانش نزنیم. قطعا هر چه یک پروژه بزرگ‌تر و کانسپت آن متفاوت‌تر باشد، و البته افراد بیشتری در آن مشارکت داشته ‌باشند، چالش‌های آن پیچیده‌تر و نظرات افراد مختلف هم درباره آن بیشتر می‌شود.

تینا جودت، استایلیست این پروژه، در این رابطه به ویکندلی گفت: «با توجه به اینکه این پروژه عکاسی فشن هدف متفاوتی داشت، بازخوردها هم طبق انتظار ما بود. عموم مردم از استایل‌ها و کلیت این مجموعه حس و حال مثبتی را دریافت کردند. ولی همیشه افرادی هستند که بدون در نظر گرفتن سابقه فعالیت دست‌اندرکاران یک پروژه و البته محدودیت‌های موجود در جامعه، نقدهای اشتباهی را نسبت به پروژه‌ها دارند. ما امیدواریم افرادی که خود را صاحب خلاقیت می‌دانند، در این بازار رو به رشد وارد رقابت شوند، چون همین رقابت‌ها می‌تواند موجب پیشرفت صنعت و بازار شود.»

اشتراک گذاری :

مقالات مرتبط