مصاحبه با افراد خلاق در دنیای مد ایران همیشه جایگاه و جذابیت خود را برای ما داشته است. به تازگی هم با دعوت از ملیکا مرادی، یک طراح خلاق و دغدغهمند، به مجموعه شخصی او با عنوان زینا کالکشن، نگاهی کردیم و درباره دنیای مد به گفتوگو پرداختیم. پس با ما همراه باشید.
-
به رسم هر مصاحبهای در ابتدا میخوایم که یک معرفی کوتاه از خودتون به عنوان خالق زینا کالکشن داشته باشید و بگین زینا از کی و چگونه شروع شد؟
من ملیکا هستم، لیسانس گرافیک دارم و از وقتی ۲۰ ساله بودم ویترین بوتیکها من رو ترغیب میکرد تا لباسها را از نظر فرم و رنگ، با دقت بررسی کنم.
وجود لباسهای عامه پسند و نبود تنوع در اونها همیشه دغدغه فکری من بوده و هست. چرا که من در انتخاب استایل خودم ساختارشکنی میکنم و به دنبال از میان برداشتن چارچوبها هستم. همونطور میدونیم در ایران هم کمتر این ساختارشکنی اتفاق میوفته و من با انگیزه تصمیم گرفتم تا جایی که میتونم ایدههای جدید پیادهسازی کنیم و این چارچوبها رو از بین ببرم.
زینا از سال 98 به وجود اومد اما از مهر 99 بود که به شکل جدی آغاز به کار کرد و اهداف خودش رو دنبال کرد.
“مد در حال حاضر نیاز به انگیزه و اشتیاق تازه دارد”
-
دنیای مد از نگاه شخص ملیکا مرادی چه معنایی داره؟
از نظر من، مد سبک زندگی ماست و محدود به استایل نیست. علایق ما، نحوه صحبت کردن، سلیقه ما در مسائل مختلف و… در کنار هم مد رو به وجود میاره.
از نظر من مد در حال حاضر نیاز به انگیزه و اشتیاق تازه داره. من در مد پیرو ترندها نیستم. بنابراین خودم تصمیم گرفتم که قاطعانه و خلاقانه وارد دنیای فشن بشم.
-
دوست داریم از مسیر خلق کالکشنهای زینا بهمون بگید و اینکه چه عواملی ممکنه در طراحیهای شما تاثیرگذار باشد؟
تمام اتفاقات اطراف ما پر از ایده است. احساسات، احساساتی که بر اثر اتفاقات اطراف در من به وجود میاد، در طراحی من تاثیر گذاره. درک احساسات شخصی برای خلق کردن بسیار مهم است.
و البته موضوع دیگهای که در اینجا میخوام به اون اشاره کنم اینه که من معتقدم هنر و خلاقیت ذاتی است و جوهره اون باید در وجود شما باشه. ولی در نهایت آموزش و عوامل مختلف میتونه عامل پرورش خلاقیت باشه.
-
با نگاهی به دو مجموعه شما متوجه میشیم که برای ارائه هر کدوم از آنها با افراد زیادی همکاری داشتید؛ از انتخاب مدل گرفته تا میکاپ آرتیستها، عکاسی کالکشن و همکاری با برندهای اکسسوری. برای این شکل از همکاری ها چه فاکتورهایی رو مد نظر قرار میدین؟
تجربه همکاری با آرتیستهای حرفهای مختلف دوستداشتنی است. همگام بودن آنها با سبک کالکشنهای من و رزومه کاری افراد بسیار مهم است و خوشبختانه در حال حاضر به واسطه وجود شبکههای اجتماعی امکان بررسی این موارد به راحتی امکان پذیر شده است.
“جایگاه ما را در این بازار، اثرهایی که ما خلق میکنیم تعیین میکند”
-
در پایان، شما چه آیندهای رو برای دنیای مد ایران متصور هستید؟ و زینا کالکشن چه جایگاهی در این بین داره؟
من بدون اغراق میگویم که آینده بسیار خوبی رو برای مد و فشن ایران میبینم. تمام افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، از طراحی تا عکاس و مدلها بسیار رو به جلو و حرفهای کار میکنند. برندهای ایرانی دیزاین محور هم بسیار خوب و رو به پیشرفت هستند و رقابت تنگاتنگی را در بین آنها شاهد هستیم. و البته زینا هم برنامههای زیادی دارد. جایگاه ما را در این بازار، اثرهایی که ما خلق میکنیم تعیین میکند.