چهارشنبه 17 اسفند 1401 به دعوت از مجموعه آراکو، به این مدرسه مد رفتم تا در یکی از ورکشاپهای متفاوت و کاربردی این مجموعه تازه تاسیس، با عنوان “آشنایی با مراحل طراحی کالکشن: از ترند تا مودبرد” شرکت کنم.
به این بهانه علاوه بر گزارشی کوتاه از این ورکشاپ، سعی دارم نگاهی به روند آموزشهای مد و مسائل مربوط به آن داشته باشم.
گذر اول: مدرسه مد آراکو، دیدگاهی کاربردی در روند آموزش
به شکل اتفاقی و در بین جستجوهای روزانه در صفحات اجتماعی، با صفحه اینستاگرام مدرسه مد آراکو رو به رو شدم. شکل ارائه محتوا از سوی این مجموعه، از روزهای اول برای من جذاب بود و به نظر میرسید پیام متفاوتی برای مخاطبان خود دارد.
حسام جندقی، خلاق و دغدغهمند
اگر بخواهیم نام افرادی که در صنعت مد ایران دغدغهمند هستند را بگوییم، شاید افراد زیادی را به یاد نیاوریم. حسام جندقی، که از قبل با او و برادرش شهاب درباره برند جندقی گفتگویی داشتم، از جمله افرادیست که با خلاقیت و میل به پیشرفت دنیای مد ایران، تا به حال قدمهای بزرگی را برداشته است. تاسیس مدرسه مد آراکو هم یکی از این قدم هاست. به گفته حسام، او حدود 2 سال مشغول تحقیق و آمادهسازی زیرساختهای مختلف و لازم برای یک مجموعه آموزشی متفاوت بوده و درنهایت با همراهی دیگر همکارانش موفق شده قدمهای اول را محکم بردارد.
مدرسه مد آراکو که از اسفند 1401 فعالیت آموزشی خود را آغاز کرده، رویکردی متفاوت در روند آموزشی برای علاقهمندان به صنعت مد دارد. این مدرسه سعی دارد تا با طراحی دورههای کاربردی و همراه شدن متخصصان و فعالان این صنعت با هنرجوها، تجربه آموزشی متفاوتی را خلق کند. به نوعی آراکو سعی دارد مسیر آموزش تا کسب درآمد و پیداکردن شغل متناسب با استعداد افراد را هموار کند.
تمام تجهیزات و ابزار لازم برای آموزش هنرجوها، با توجه به روند واقعی که در صنعت پوشاک ایران وجود دارد، در فضای این مدرسه پیاده سازی شده است و همین موضوع به تنهایی میتواند چشمانداز مشخصی را پیش روی شما بگذارد.
متاسفانه سیستم نابهسامان آموزش آکادمیک در مدارس و دانشگاههای ایران، به برخی از مراکز آموزش آزاد هم سرایت کردهاست. مشخص نبودن اهداف در انتخاب سرفصلهای آموزشی از سوی این مراکز، یکی از نقاط ضعف آنها است. روشن نبودن آینده شغلی، آموزشهای غیرکاربردی و دادن انگیزه متخصص شدن، بدون برنامه ریزی، به هنرجوهای فشن، از دیگر نقاط ضعف در مراکز آموزشی مد در ایران به شمار میرود.
گذر دوم: ورکشاپ آشنایی با مراحل طراحی کالکشن، از ترند تا مودبرد
این ورکشاپ از حدود ساعت 3 بعد از ظهر، با معرفی افراد حاضر، آغاز شد. در ابتدا حسام جندقی، یکی از منتورهای این ورکشاپ، با خوشآمدگویی درباره روند کلی این کارگاه گفت و بعد از آن پارمیس پورمند مبحث اصلی کارگاه را آغاز کرد. تعریف ترند و ماهیت آن موضوع مقدماتی این کارگاه بود. همچنین بررسی خرده فرهنگها، که همیشه جذابیتهای خود را داشته، به اختصار انجام شد.
بعد از استراحتی کوتاه، حسام جندقی با ارائه جدولی به افراد حاضر به بررسی جایگاه برندهای دنیا پرداخت.
در ادامه، به یکی از قسمتهای مهم کارگاه رسیدیم. بررسی کتابچههای ترند. این کتابچهها که هر ساله توسط شرکتهای پیشبینی ترند آماده و ارائه میشود، شامل ترندهای رنگ، پارچه، سیلوئت و هر آنچه که برای طراحی یک مجموعه لباس به آن نیاز دارید، میشود. اما قسمت جالب آنجا بود که مجموعه آراکو با ترجمه قسمتی از این کتابچهها، به تحلیل و بررسی آن پرداخته بود. بعد از این تحلیل و بررسی، حسام به سراغ برخی از ترندهای پرطرفدار دنیا رفت و آنها را با برخی از تولیدات داخلی، که با الهام از این ترندها طراحی شده بود، مقایسه کرد.
سوال مهم: آیا ترندها در ایران به درستی پیادهسازی میشود؟
بعد از مقایسه ترندها با برخی از تولیدات داخل ایران، این سوال در بین حاضران کارگاه شکل گرفت. به طور کلی، بررسی و نتیجهگیری از این موضوع میتواند تاثیر بهسزایی در روند شکلگیری مد در ایران و همچنین همگام شدن با دنیا داشتهباشد. حسام جندقی در این قسمت به نکات مهمی اشاره کرد و عوامل مختلفی را برای تاخیر 1 ساله ترندهای جهانی در روند طراحی برندهای داخلی یادآور شد.
در قسمت سوم این ورکشاپ مجددا پارمیس پورمند به جمع حاضران پیوست. در این بخش خانم پورمند به نحوه تجزیه و تحلیل مد اشاره کرد. مواردی که برای بررسی یک کالکشن باید به آنها توجه شود، از جمله موضوعاتی بود که به طور مفصل در این قسمت مطرح شد.
در قسمت چهارم حسام جندقی به نحوه شکلگیری مودبرد پرداخت. همچنین تیپولوژی در دنیای مد را به بحث گذاشت و با تعامل در بین حاضران این بخش از کارگاه را در پیش گرفت.
گذر آخر: هنرجوهای حاضر در کارگاه دست به کار شوند!
بعد از پایان قسمتهای تئوری ورکشاپ ترند، نوبت به قسمت عملی رسید. حالا هنرجوها، به وسیلهی ابزاری که مجموعه آراکو در اختیار آنها قرار داده بود، باید تمام آن چیزی که یاد گرفتهبودند را به روی کاغذ میآوردند. این قسمت از ورکشاپ برای منتورهای آن هم بسیار حائز اهمیت بود. چراکه هدف کلی مجموعه آراکو، نتیجهگیری مثبت از روند آموزشی است و صرفا بیان مجموعهای نکات نمیتواند این هدف را محقق سازد. این موضوع میتواند نقطه عطفی در روند آموزش مد در ایران به وجود آورد و در آینده نزدیک باعث رشد در صنعت پوشاک و ایجاد فرصتهای تازه در آن شود.
برای اطلاع از دورههای جامع و ورکشاپهای مدرسه مد آراکو به صفحه اینستاگرام آن مراجعه کنید.