خانه وی‌مد تحلیل کالکشن پارانویا: بررسی کالکشن پاییز و زمستان 2023 زردوز

پارانویا: بررسی کالکشن پاییز و زمستان 2023 زردوز

در این مطلب نگاهی کردیم به جدیدترین کالکشن برند زردو، در پاییز و زمستان 1401، با که با کانسپت و نام پارانویا در 36 لوک ارائه شد.

“پس از مشاهده ۳۶ لوک از کالکشن پارانویا، این اختلال شخصیتی از فضای فردی و درونی، به جامعه و محیط بیرونی می‌رود.

در این مرحله فرد سعی می‌کند اختلال را بپذیرد، آن را درمان کند و با آن زندگی کند‌.”

                                                                                                                                                                                                                         نقل از صفحه اینستاگرام برند زردوز

کالکشن پارانویا زردوز
کالکشن پارانویا زردوز

این جملات بعد از ارائه تمامی لوک‌های جدید زردوز، باعث شد که به این مجموعه نگاهی داشته باشم. کالکشن پارانویا از دی ۱۴۰۱ با عنوان کالکشن پاییز و زمستان زردوز رونمایی و در دو لاین ردی-تو-ور Ready to wear(آماده پوشیدن: در سایزهای استاندارد و با تعداد محدود) و ردی-کوتور Ready-Couture(در سایزهای شخصی) ارائه شده است. پارانویا زردوز، در ۳۶ لوک به نمایش گذاشته شد که شامل آیتم‌هایی چون شلوار، دامن، کاپشن، کیف، نیم‌تنه و بلوزهای آستین بلند می‌باشد. درادامه به بررسی این کالکشن می‌پردازم.

 

ایستگاه اول: مدیر خلاقیت برند زردوز

مدیر خلاقیت زردوز
محمدامین پوراسکندریان، مدیر خلاقیت زردوز

زردوز، یک نوجوان کولی شاد، مودب و با سواد. تلفیقی از اتفاقات خوب قدیمی و نیازهای امروزی.

طبیعت تمام زردوز را در بر می‌گیرد و هم‌زیستی کوه و آب، به آن هویت می‌بخشد.

محمدامین پوراسکندریان از سال 1395 برند زردوز را پایه‌گذاری کرد. او درباره نقطه شروع خود می‌گوید: علاقه من به طراحی مد و استایل از همان دوران کودکی و از وقتی 3 ساله بودم محسوس بود. و برای رسیدن به این نقطه، در زمینه‌های مختلف تجربه کسب کردم و دوره‌های مختلف، در سطوح مختلف گذراندم.

طراحی لباس‌ها در زردوز به گونه‌ای انجام می‌شود که بدن به راحتی بتواند طیف وسیعی از حرکات و فعالیت‌ها را دنبال کند. همچنین آیتم‌ها برای سایزها و بدن‌های مختلف قابل استفاده است.

از نگاه دیگر زردوز هم‌چون طبیعت به هرکسی تعلق دارد.

 

 

 

چهره‌هایی پوشیده شده، قدم به کالکشن پارانویا از زردوز

شاید این شکل از نمایش کالکشن پارانویا زردوز، ما را به یاد ماسک‌ها و روبنده‌های برند بالنسیاگا Balenciaga بی‌اندازد. ولی از طرفی هم نمی‌توان فراموش کرد در فضای آشفته مد ایران، همچین ارائه‌ای نیاز به خلاقیت و برنامه‌ای منظم و مشخص دارد. کیفیت دوخت، فرم‌ها و سیلوئت‌ها و انتخاب پارچه‌ها می‌تواند از نقاط قوت این کالکشن باشد. امضای شخصی طراح هم به خوبی در تمام این قسمت‌ها قابل مشاهده است که شلوارهای از زانو چین دار از جمله‌ی آنهاست. همچنین پارچه‌های مخمل و طرح‌دار از شاخصه‌های برند زردوز است.

کالکشن پارانویا زردوز

زردوز و کالکشن پارانویا

ایستگاه دوم: چرا پارانویا؟

پوراسکندریان، مدیر خلاقیت زردوز، کانسپت پارانویا را برای مجموعه خود انتخاب کرده‌ است. اختلال پارانویا یک نوع بیماری است که فرد در حالتی به دیگران اعتماد ندارد و به نوعی حس سوءظن دارد. در واقع یک سوءظن بی‌دلیل و غیرمنطقی. به نظر می‌رسد این کانسپت برای طراحی این مجموعه، از دل جامعه امروزی ما به مودبرد پوراسکندریان راه‌ پیدا کرده‌ است. توهم توطئه، اعتقاد به قدرت خاص در یک شخص و اعتقاد به کنترل افکار از طریق دستگاه‌های پیشرفته، از جمله زیرشاخه‌های پارانویاست‌ که شاید در جامعه، اکثریت به آن برخورده باشیم. پس می‌توان گفت با توجه شرایط، انتخاب این کانسپت هوش‌مندانه و در عین حال سخت بوده‌ است.

زردوز
تصویری از کالکشن پارانویا

البته با وجود سابقه کاری علی مرادی و همچنین خلاقیت و شجاعت محمدامین پوراسکندریان، شاید انتظار مخاطبان از شکل ارائه این کالکشن بیشتر بود. چراکه آن‌ها، این شکل از ارائه را با برخی از برندهای خارجی مقایسه کرده‌اند.

بررسی آیتم‌های پارانویا

همانطور که در ابتدا اشاره کردم، این کالکشن شامل آیتم‌های متنوعی چون کاپشن، بلوز، دامن، کت و اورکت، نیم‌تنه، کیف و البته کلاه می‌شود. اکثر آیتم‌های این مجموعه، همچون کارهای گذشته زردوز، یونیسکس یا بدون جنسیت تعریف شده‌اند و استایل‌های مختلفی را در آقایان و خانم‌ها به نمایش می‌گذارند. تاهای دوخته شده و همچنین پلیسه‌ها بر روی جزئیات و کلیات برخی از آیتم‌ها، از جمله شاخصه‌های این مجموعه است. همچنین کش‌بافی سرآستین‌ها و کش‌های دمپا برخی از شلوار‌ها، فرم‌های پف‌دار را در این آیتم‌ها به‌وجود آورده است.

کالکشن پارانویا
تصاویری از کالکشن پارانویا

رنگ‌های به کار رفته در این کالکشن زردوز هم هارمونی جذابی را ایجاد کرده‌ است. رنگ‌های شارپ مثل زرد و قرمز در بین رنگ‌های تیره مشکی و سبز یشمی، به خوبی و از لحاظ بصری نگاه مخاطب را در بین لوک‌های این کالکشن می‌چرخاند.
پارچه مخمل هم، پارچه غالب این مجموعه بود. از دیگر پارچه‌های به کار رفته می‌توان به پارچه کتان، نخی، مموری، دورس و توری اشاره کرد. همچنین به نظر می‌رسد کیف‌های پارانویا با جنس پارچه تدی، از آیتم‌های پرطرفدار این کالکشن در میان مخاطبان زردوز بوده است.

کالکشن پارانویا
تصاویری از کالکشن پارانویا

ایستگاه آخر زردوز

قطعا افراد زیادی هستند که خلاقیت و نبوغ شخصی، در روند کاری آن‌ها جریان دارد و تلاش می‌کنند با ارائه‌های متفاوت، تصویر جدیدی از صنعت مد ایران نشان دهند. محمدامین پوراسکندریان و تمام دست‌اندرکاران برند زردوز هم از جمله این افراد هستند که پر رنگ‌تر بودن آن‌ها در جامعه مد ایران می‌تواند به پیشرفت‌های بزرگی بی‌انجامد.

در پایان فراموش نکنید که نظر خود را در رابطه با این کالکشن در وبسایت ویکندلی و صفحات اجتماعی، با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری :

مقالات مرتبط