خانه وی‌مد مصاحبه فرموک، اثر هنری در استایل شما

فرموک، اثر هنری در استایل شما

برند فرموک از آن دسته برندهایی بود که برای مصاحبه با آن هیجان زیادی داشتم و در نهایت در محل هوم استدیو فرموک با دو بنیانگذار و خالق آن گفت‌وگو کردم.

کم نیستند افراد خلاقی که در دنیای مد ایران مشغول به فعالیت‌اند، با چالش‌های مختلفی مانند تهیه متریال و ارائه درست روبه رو هستند و به بهترین شکل از آن‌ها عبور می‌کنند تا در نهایت با افتخار فرهنگ و هنر ایرانی را به دنیا نشان دهند. برند فرموک از آن دسته برندهایی بود که برای مصاحبه با آن هیجان زیادی داشتم. در نهایت در محل هوم استدیو فرموک با دو بنیانگذار و خالق آن گفت‌وگو کردم.

خیلی خوشحالم که در خدمتتون هستم. در ابتدا ازتون می‌خوام که خودتون رو برای مخاطبان ویکندلی معرفی کنید.

من فرشته حدادپور هستم. با اینکه دوست ندارم بگم، چون یک ذهنیت متفاوتی ایجاد می‌شه، اما رشته دانشگاهی من گرافیک بوده و به هر حال پیشینه آکادمیک من هست. چندین سال در اون رشته فعالیت کردم و قطعا تاثیر مثبتی در طراحی‌های امروز من گذاشته.
من هم آرش آکنده هستم. رشته تحصیلی من نرم‌افزار بود که اصلا به کار امروزم مربوط نمی‌شه. به نقاشی هم علاقه زیادی داشتم و خیلی کار می‌کردم. همه این‌ها دست به دست هم داد تا به آشنایی با فرشته رسیدم.
فرشته حدادپور و آرش آکنده
فرشته حدادپور و آرش آکنده

هر دو شما از مسیری که در اون بودید جدا شدید و به نوعی با به چالش کشیدن خودتون، به خلق محصول و ساخت برند فرموک رو آوردید. چرا این مسیر رو انتخاب کردید؟

فرشته: من تا پیش از این به عنوان کارمند در رشته گرافیک مشغول بودم. اما خب از یک جایی به بعد این کار من رو خوشحال نمی‌کرد. در خودم می‌دیدم که یک محصول رو خلق و تولید کنم و اون رو در دست مردم ببینم. خیلی به این موضوع فکر کردم و در نهایت به ارتباط لباس با روح انسان رسیدم. این ارتباط برای من بسیار جذاب بود. چون چیزی رو با دست خودم خلق می‌کردم که در روحیات مردم تاثیر مستقیم می‌گذاشت. به همین دلایل تصمیم گرفتم از شغل قبلی خودم خارج و به عنوان دستیار طراح لباس وارد دنیای تئاتر بشم. در همون روزها هم، در سال ۹۴، با آرش آشنا شدم.

طراح برند فرموک

آرش چی؟ اون چه نگاهی به دنیای مد داشت؟ آرش هم به دنیای مد و استایل علاقه‌مند بود. ایده و ذهنیت من و آرش متفاوت بود ولی احساس کردیم که می‌تونیم هدف مشترکی برای راه‌انداختن یک کار داشته باشیم.

چرا کلاه رو به عنوان محصول برند فرموک انتخاب کردید؟

فرشته: کلاه پیشنهاد من بود. این کنجکاوی همیشه در ذهن من بود که کلاه به چه شکلی درست می‌شه و البته در سال ۹۵ که ما شروع کردیم، کسی به این شکل این کار رو انجام نمی‌داد.

آرش آکنده طراح برند فرموک

آرش جان شما هم از ورود به این مسیر به ما بگو.
من کار نقاشی می‌کردم و همیشه سعی می‌کردم یک امضا برای کار خودم داشته باشم. اون سال‌ها در لباس پوشیدن هم به نوعی سبک خاص خودم رو داشتم و همه این‌ها باعث شد که بدون معطلی پیشنهاد فرشته برای راه‌انداختن این کار رو بپذیرم. از دانشگاه انصراف دادم و با یک مبلغ کمی کار رو شروع کردیم.
فرشته: باید به این نکته اشاره کنم که من و آرش هر دو روحیه کارآفرینی رو در خودمون می‌دیدیم و این اشتراک و تفاهم خیلی در روند شروع کار به ما کمک کرد.
کلاه برند فرموک
ما از کلاه‌های نمدی شروع کردیم. یعنی به شیوه سنتی نمد مالی یا کلاه مالی می‌کردیم. البته در ابتدا هم ما به افرادی که این کار رو انجام می‌دادند دسترسی نداشتیم و از طریق یوتوب و اینترنت روش‌های مختلف در دنیا رو می‌دیدیم و اجرا می‌کردیم. می‌شه گفت که تقریبا به صورت بداهه روند ساخت کلاه‌ها رو پیش می‌بردیم.
در ادامه آرش آکنده از ابزارها و قالب‌ها گفت…
ما قالب‌ها و ابزارها رو هم خودمون تولید کردیم چون در اون تایم در دسترس ما نبود و البته هزینه‌های زیادی داشت چراکه به دنبال خلق فرم‌های مختلف در کلاه‌ها بودیم پس قالب‌های متفاوتی هم می‌خواستیم. در اینجا فرشته از مهارت ساخت کارهای دستی و نگاه سه‌بعدی خودش استفاده کرد و قالب‌ها رو ساخت.

کارها و آثاری که در برند فرموک می‌بینیم بسیار متفاوت و جذاب هستن. قطعا برای طراحی آن‌ها روندی طی می‌کنید: از این روند بهمون بگید؟

آرش: هر دوی ما به کاستوم دیزاین علاقه داریم ولی در نهایت روش کاری ما متفاوت هست. من برای ساخت کلاه‌ها با مشتری صحبت می‌کنم. شاید این موضوع کار من رو سخت‌تر کنه، اما این پیشنهاد رو برای مشتری دارم تا یک کلاه با سلیقه شخصی برای اون آماده کنم. و به همین دلیل در مورد تمام جزئیات با اون صحبت می‌کنم.
روند ساخت و طراحی کلاه در برند فرموک
فرشته: طراحی من کمی متفاوت‌تر از آرش هست. من در واقع یک پروسه ایده‌پردازی، ساخت مودبرد و اسکچ رو طی می‌کنم و به نوعی برعکس آرش که نیاز ‌و آرزو مشتری رو تبدیل به یک اثر می‌کنه، من یک ذهنیت از اثر رو برای مشتری ترسیم می‌کنم.

من و آرش همیشه به دنبال چالش می‌گردیم. ما به دنبال این هستیم که نیاز مشتری رو برطرف کنیم. شاید طراحی و تولید یک کالکشن براساس ترند روز کار خیلی راحت‌تر و پول‌سازتری باشه. اما خب این مسیر برای ما جذاب‌تر هست و یکی از ویژگی‌های فرموک همین انعطاف در ساخت محصولات متنوع برای پروژه و اشخاص مختلف هست.

شما از دو سبک طراحی متفاوت پیروی می‌کنید و اون رو در پیش گرفتید و در عین حال شاید خیلی از مخاطب‌های شما بی اطلاع باشن از اینکه دو نفر یک برند تحت نام برند فرموک رو مدیریت و طراحی می‌کنن. سوال من اینجاست؛ این یکپارچگی فرموک به چه شکلی به وجود اومده؟

آرش: می‌تونم بگم که فرشته یک مدیر هنری برای فرموک هست و خط فکری مشخصی رو برای این برند در نظر خودش داره. ما در کنار هم هستیم و فرموک مثل فرزند ماست و همین موضوع باعث می‌شه هویت و یکپارچگی این برند، با وجود سبک طراحی متفاوت، حفظ بشه.
فرشته در ادامه صحبت‌های آرش گفت: من و آرش با برند فرموک بزرگ شدیم. ما در ابتدا دنبال برندسازی نبودیم و به نوعی احساسات ما در خلق کارها جریان پیدا کرد تا به نقطه‌ای که امروز هستیم برسیم.

فرموک

فرموک نام یک ابزار ریسندگی هست. اما چیزی که ما از اون ریشه گرفتیم، یک داستان یا یک واژه اسطوره‌ای یونانی هست. این داستان به این شکل روایت شده که سه زن به وسیله ابزار فرموک ریسه عمر آدم‌ها رو می‌ریسن و در نهایت در زمان مرگ این ریسه به شکل کامل پاره می‌شه.

فرموک

همکاری با هنرمندان در برند فرموک

داستان همکاری ما با هنرمندها از همون جایی آغاز شد که فرشته در تئاتر فعال بود ولی خب از نظر مالی اون‌ها ظرفیت پیاده‌سازی پروژه‌های مختلف رو نداشتن. بعد از اون ما به سراغ عکاس‌ها رفتیم و پروژه‌های مختلفی رو به اجرا رسوندیم. در اینجا دست ما باز بود تا کانسپت پروژه به صورت کامل توسط خود ما پیاده‌سازی بشه.
فرشته ادامه داد: در اینجا لازم هست که اشاره کنم برگ برنده ما در همکاری با هنرمندان مختلف، ارائه یک اتود کاملا استاندارد بود که دیدی کامل نسبت به اثر نهایی به اون‌ها می‌داد و همین باعث شد با پروژه‌های سینمایی مختلف، در زمینه طراحی لباس‌های کاستوم، همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

ترانه علیدوستی در جشنواره فیلم کن از کلاه برند فرموک استفاده کرده بود. برای استایل این هنرمند در اون جشنواره نظرات مختلفی داده شده بود. این موضوع روی کار شما چه تاثیری گذاشت؟

در طراحی کلاه برای خانم علیدوستی، ما چالش‌های زیادی داشتیم. در اینجا بحث نیاز بر اساس شرایط موجود این هنرمند بود. به همین خاطر ۲ طرح مختلف اجرا شد و در نهایت هم از طرحی استفاده شد که مورد علاقه خود ما بود و فرشته تونسته بود روی این طرح ایده‌های خودش رو به خوبی پیاده‌سازی کنه‌. نظرات منفی درباره استایل ترانه علیدوستی زیاد بود، اما خوش‌بختانه از کلاه ایشون تعریف و استقبال زیادی شد و این لطف از طرف مخاطب‌ها برای ما بسیار خوشحال کننده بود.

طراحی کلاه ترانه علیدوستی

در پایان: چه چیزی در انتظار آینده فرموک هست؟

ما برنامه‌های زیادی برای آینده برند فرموک داریم. یکی از مهم‌ترین‌هاش، راه‌اندازی یک لاین کژوال هست. دلیل این کار این هست که ما دوست افراد بیشتری کلاه‌های فرموک رو داشته باشن.
یکی دیگه از هدف‌های مهم ما تعریف یک روایت جدید در فرموک هست. روایتی که همه ما در اون هستیم و اون چیزی نیست جز فرهنگ و تاریخ ایران. ما نیاز داشتیم به یک پختگی برسیم تا بتونیم به بهترین شکل این موضوع رو در فعالیت و آثار خودمون به نمایش بگذاریم. همیشه برای ما سوال بوده که چرا با وجود این فرهنگ غنی باید با فرهنگ غربی تکیه کنیم. به همین تلاش کردیم دانش خودمون رو در این زمینه بیشتر کنیم تا در نهایت یک نتیجه مطلوب رو به مخاطبان‌مون ارائه بدیم.
اشتراک گذاری :

مقالات مرتبط