دیدن تبلیغات مربوط به یک رویداد متفاوت و نو در ایران، میتواند علاقهمندان را به وجد آورد. حالا تصور کنید که از قضا این رویداد مربوط به حوزه فشن باشد. درست در زمانی که کشورهای همسایه ما در غرب و جنوب ایران، با نوآوری و ایجاد فرصتهای مختلف برای افراد با استعداد، در حال تبدیل شدن به قطب مد و فشن در منطقه خاورمیانه هستند، رویداد تهران تک سامیت روزنه امیدی برای فعالان صنعت مد و پوشاک ایران بود. همینجا و پیش از ادامه مطلب لازم است اشاره کنیم که مد موضوع اصلی این رویداد نبود، اما نقش اساسی در پیشبرد برنامهها و حضور مهمانهای مختلف داشت.
رویداد تهران تک سامیت، با اعلام قبلی از حدود 3 ماه گذشته، در روزهای 25 و 26 آبان 1402 در مرکز همایشهای رایزن، واقع در آجودانیه تهران، برگزار شد. در ابتدا اگر بخواهیم نگاهی به محل برگزاری این رویداد داشته باشیم، میتوان نمره نسبتا قابل قبولی به آن بدهیم. البته فاصله آن تا مرکز شهر، دسترسی بازدیدکنندگان را تا حدی سخت کرده بود.
به طور کلی، دو طبقه از مرکز همایش در اختیار بازدیدکنندگان این رویداد قرار گرفته بود. در قسمت ورودی، نصب بنرهای مربوط به تهران تک سامیت، در کنار فرش قرمز، جذابیت بصری نسبتا خوبی را در بدو ورود برای بازدیدکنندگان ایجاد میکرد. در روز اول رویداد نیز با همکاری شرکت خودروسازی مدیران خودرو، تصاویری جذاب از ورود افراد مختلف گرفته شد.
علاوه بر بنرهای اختصاصی تهران تک سامیت، شاهد بنرهای اسپانسرهای این رویداد از جمله برندهای درسا، چرم مشهد و بادی اسپینر بودیم؛ که البته با توجه به ارتباط مستقیم این رویداد با تکنولوژی میتوانستیم به شکلهای بهتری با تبلیغات اسپانسرها روبهرو شویم.
حامیان رویداد تهران تک سامیت 1402؛ نمایشگاه فناوری و کسب و کار
- هفتهنامه اخبار مد ایران، ویکندلی
• شرکت چاپ و بستهبندی حمزه
• آژانس مدیریت داده نمودار
• خانه خلاقیت طاقهچیان
• آژانس برندینگ ماورای
• شرکت مدیران خودرو
• مجله تجارت طلایی
• مجله کمد سارک
• برند بادی اسپینر
• برند چرم مشهد
• مجموعه رست
• استودیو تورس
• دیجی استایل
• ریحان ساین
• برند اورسی
• استودیو اد
• ماخدیزاین
• برند درسا
• نوبیتکس
• یکتانت
• جیبیت
• دومان
• پیلیر
• شرکت مشاوره مدیریت و تحول دیجیتال آرمان حامی شریف
گزارشی از روز اول رویداد تهران تک سامیت؛ برنامهها از کجا آغاز شد؟
در طبقه اول مرکز همایش، با مانکنهای بادیاسپینر و البته صفحه نمایشی از این برند مواجه شدیم. که البته همین امر باعث میشد که نامتوازن بودن تبلیغات محیطی اسپانسرهای اصلی، بیشتر به چشم مخاطبان بیاید. شاید طراحی قابی مشترک از محصولات و المانهای برندهای اسپانسر این رویداد، علاوهبر جذابتر کردن فضا، میتوانست پیام اسپانسرینگ را صریحتر و به شکل درستتر در نگاه بازدیدکنندگان ثبت کند.
اما در روز اول رویداد تهران تک سامیت تمام برنامهها در طبقه دوم برگزار شد. جایی که علاوه بر دیوار عکاسی، قسمتی برای پذیرایی و البته سالن اصلی نمایش تصاویر دیجیتال، در فضای آن در نظر گرفته شده بود.
در آغاز این رویداد، نشست خبری با حضور «مهدی معصومی»، برگزارکننده تهران تک سامیت، «محمودرضا چمنی»، نماینده گروه درسا، و «هانی هردانیان»، مدیر بازاریابی مدیران خودرو، برگزار شد. در این نشست خبری مهدی معصومی به تشریح اهداف برگزاری این رویداد پرداخت و گفت: «تهرانتکسامیت میخواهد نقطه اتصال صنعت، تکنولوژی و کسبوکارها باشد.»
در ادامه هانی هردانیان، از تعامل شرکت خودروسازی مدیران خودرو با صنایع مختلف صحبت کرد. محمودرضا چمنی نیز به اتفاقات و برنامههای جدید برند درسا در دنیای دیجیتال اشاره کرد که در ادامه این گزارش به صورت جزئیتر به آن میپردازیم.
نمایشگاه NFT
ما به یاد نداریم که تا پیش از این نمایشگاه محصولات دیجیتالی در این ابعاد و به این شکل در ایران برگزار شده باشد. بازار nft طرفداران و مخاطبان خاص خود را دارد و به نظر ما این فضا فرصت خوبی برای گردهمایی هنرمندان و علاقهمندان به این حوزه بود.
این نمایشگاه از حدود ساعت 15:30 در سالن اصلی طبقه دوم آغاز شد و آثار هنرمندان مختلف به همراه QRcodeهایی برای دسترسی راحت علاقهمندان بر روی نمایشگرهای بزرگ، به نمایش درآمد.
حاضرین در نمایشگاه NFT
نمایش آثار دیجیتال، انیمیشن و سایر اشکال رسانههای دیجیتال در این بخش انجام گرفت. آثار به نمایش درآمده در این بخش به افراد، گروهها و موسسات زیر تعلق پیدا میکرد:
ویتوریا بوناپاک– دیجیتال آرتیست و مدیر هنری اهل لندن
آرمین هوری– موسس موزه دیجیتال آرت تهران
پیندار ون آرمن– دیجیتال آرتیست
امیر فلاح– دیجیتال آرتیست
رایان کوپمنز– دیجیتال آرتیست
برنا مهاجر– موسس پلتفرم آکس و مجموعهدار دیجیتال آرت
در این بین، فضای گفتمان و خوشوبش و البته گرفتن عکس در سالن میانی طبقه دوم جریان داشت. معمولا این رویدادها فرصت بسیار خوبی برای فعالان صنایع مختلف است تا با همکاران و دنبالکنندگان خود از نزدیک آشنا شوند و شبکهسازی موثری را در پیش بگیرند. در دنیای مد هم این شبکهسازی میتواند تاثیر دوچندانی در روند فعالیت شما بگذارد. تیم ویکندلی نیز با حضور در این فضا به گفتوگو با افراد مختلفی پرداخت و به این ترتیب همه افراد آماده بودند تا شاهد اولین فشنشو دیجیتال تهران باشند.
گذری به همکاری استودیو تورس و تهران تک سامیت
تورس یک آژانس خدمات ارتباطی و تولید محتوا در زمینه مد است. تصاویر دیجیتالی که در نمایشگرهای تهران تک سامیت دیده میشد، حاصل همکاری مشترک برندها و کمپانیهای مختلف با استودیو تورس بود. از جمله باکس آینه از window project که فضایی جذاب برای تصویربرداری و عکاسی ایجاد کرده بود. به زودی مصاحبه اختصاصی با استودیو تورس خواهیم داشت تا بیشتر درباره آینده فعالیتهای این مجموعه گفتوگو کنیم.
دیجیتال فشنشو؛ برای اولین بار در ایران
وقتی از دیجیتالی بودن یک فشنشو صحبت میکنیم، انتظار داریم همه چیز دیجیتالی باشد! در سالهای اخیر با گسترش نرمافزارهای مختلف در دنیای مد، طراحان ایرانی هم تلاش کردند تا خود را با این فضا همسو کنند. ما هم انتظار داشتیم که شاهد نقش پررنگتری از این افراد در برندهایی که قصد برگزاری فشنشو را داشتند باشیم. چرا که در بخش فشن شوها عملا شاهد تصاویر ویدئویی در نمایشگرهای بزرگ بودیم. البته به غیر از فشنشو دیجیتال برند درسا و بخشی از تصاویر چرم مشهد.
البته در صحبت مدیران طراحی برندهای مختلف، قبل از فشنشو آنها، به موضوع استفاده از تکنولوژیهای جدید و هوش مصنوعی در پروسه طراحی کالکشنها، تولید و ارائه آنها اشاره شد. اما این موضوع مخاطبان را برای دیدن تصاویر ویدئویی با عنوان فشنشو دیجیتال راضی نمیکند. حتی اگر ما بخواهیم این تصاویر را یک فشنشو دیجیتال درنظر بگیریم، باز هم در مواردی مثل مدت زمان ویدئوها، مشخص بودن لوکهای کالکشن و نحوه فیلمبرداری جای نقد وجود دارد.
درسا آغازکننده فشنشو دیجیتال
حدود ساعت 6 بعد از ظهر تمام حاضران منتظر آغاز فشنشو دیجیتال برند درسا بودند. اتفاق متفاوت در رویداد تهران تک سامیت، که برای ویکندلی نیز به عنوان یک رسانه مد بسیار جذاب بود، شامل حضور مدیران ارشد طراحی برندهای صنعتی برای ارائه کالکشنها میشد. شاید تا پیش از این در هیچ رویدادی شاهد این نبودیم که مدیر طراحی برندها به توضیح کالکشن یک فصل مشخص بپردازند.
و چه قدر خوب میشود که این اتفاق بیش از یک بار در سال بیوفتد و برندهای صنعتی دیگر هم با انعطاف و البته نوآوری، با توجه به محدودیتها، به صف برندهای پیشرو همچون درسا، بادیاسپینر، طاقهچیان، آرکیوفشن و … بپیوندند.
درسا در سالهای اخیر توانسته نگاههای زیادی را در صنعت مد به سمت خود متمرکز کند. به دور از هر نقد و بررسی، بدون شک درسا در قامت یک برند پیشرو در حوزه مد ظاهر شده است. دلیل این حرف را میتوانید در سرعت تغییرات و نوآوریها با توجه به شرایط ایران و البته همگام بودن با دنیا جستجو کنید. برگزاری رویدادها و رونماییهای عمومی از کالکشنها، حضور و همکاری مستمر در رویدادهای تاثیرگذار، پرورش نیروهای متخصص در بخشهای مختلف و ایجاد بخشهای جدید در پشت صحنه از جمله فعالیتهای برند درسا در سالهای اخیر بوده است.
و حالا وقت آن بود که همانگونه که پیشبینی میکردیم، شاهد اتفاقی جذابتر از این برند باشیم.
«سهیلا فتحیه»، مدیرطراحی درسا، در آغاز بخش فشن شوی دیجیتال در مقابل نمایشگرها به سخنرانی پرداخت. شاید این چیزی بود که خیلی از فعالان مد منتظر آن بودند. اینکه مدیرطراحی یک برند را در فضایی که مربوط به خود آن برند هست تماشا کنند. چیزی که ما همیشه در رونماییهای برندهای خارج از ایران شاهد آن بودیم اما در داخل ایران هیچ وقت با آن مواجه نشده بودیم.
سهیلا فتحیه در سخنرانی خود به تشریح روند پیشرفت تکنولوژی و فناوری پرداخت و بعد از آن از فعالیتهای جدید برند درسا در زمینه دیجیتال فشن پردهبرداری کرد. خانم فتحیه به این موضوع اشاره کرد که حدود 3 سال است که تیم مربوط به این بخش در درسا شروع به فعالیت کرده و از این پس باید منتظر خروجیها و اتفاقات بیشتری در این زمینه باشیم.
البته بعد از صحبتهای سهیلا فتحیه منتظر نمایش تصاویر دیجیتالی به شکل تدوین شده بودیم. اما به شکل پراکنده و گزینشی موفق به تماشای این تصاویر جذاب بر روی نمایشگرها شدیم. به زودی در مطلبی اختصاصی به بررسی دیجیتال فشن در درسا نیز میپردازیم.
سایر برندهای ارائه دهنده فشن شو دیجیتال در رویداد تهران تک سامیت
بعد از درسا نوبت به برند بادیاسپینر رسید. «صدف کاشانی»، مدیر طراحی این برند، با حضور در فضای فشنشو، به تشریح پروسه تولید جدیدترین کالکشن بادیاسپینر پرداخت.
البته همانطور که گفتیم فشنشوها از اینجا به بعد بیشتر شبیه به تیزرهای تبلیغاتی بود. ما معتقدیم با توجه به ظرفیتهای برندهای صنعتی ایران، با استناد به گفتههای مدیران ارشد آنها، میتوانیم در سالهای پیشرو شاهد یک دیجیتال فشنشو تمام عیار باشیم. البته نباید منکر آن بشویم که این نقطه شروع خوبی برای این مسیر بود. همه ما میدانیم که برگزار کردن ایونتهای استاندارد در ایران کار آسانی نیست و مشکلات حاشیهای آن میتواند تاثیر مستقیم در کیفیت برگزاری رویداد بگذارد. رویداد تهران تک سامیت هم از این حاشیهها دور نبود. اما برگزار کنندگان آن توانستند بذر امیدی را در دل علاقهمندان و فعالان صنعت مد بکارند.
در ادامه فشنشوها، چرم مشهد نیز با حضور فائزه خراسانی، مدیر طراحی خود، به ارائه جدیدترین کالکشن این برند پرداخت.
در ساعات باقی مانده روز اول، برندهای دیگر، با برنامه زمانی قبلی، به ارائه جدیدترین کالکشن خود پرداختند.
برند آیلین ابریشمی– فشنشوی دیجیتال
برند هزاره– فشنشوی دیجیتال
برند چرم مشهد– فشنشوی دیجیتال
برند بادی اسپینر– فشنشوی دیجیتال
برند مگامن– فشنشوی دیجیتال
برند طاقهچیان– فشنشوی دیجیتال
برند فشن فلای– فشنشوی دیجیتال
برند درسا– فشنشوی دیجیتال
برند هلیا شکری– فشنشوی دیجیتال
برند کارتیسان– فشنشوی دیجیتال
برند لوتوس– فشنشوی دیجیتال
برند فورهیم– فشنشوی دیجیتال
برند مهینبانو– فشنشوی دیجیتال
برند یاکوی– فشنشوی دیجیتال
روز دوم رویداد تهران تک سامیت؛ فضایی برای همافزایی و گفتگوهای تخصصی
روز دوم رویداد تهران تک سامیت، با سخنرانیها و ورکشاپهای مختلفی همراه بود که در اینجا به صورت موردی به آنها اشاره میکنیم:
بخش سخنرانی (تک تاک):
محمد سیمری– معمار متاورس، مشاور پژوهشی متاورس پروژه نئوم، بنیانگذار رسانه معماری آبگینه
شاهرخ کشاورز– نماینده رسمی انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران، مدیر و موسس مجله تجارت طلایی و برگزارکننده نمایشگاه ایران ریتیل شو
آیدا رسولی ثانی– معمار و طراح، فعال حوزه هوش مصنوعی و بنیانگذار استودیو طراحی Celeste
مهدی طاقهچیان– مدیر خلاقیت برند طاقهچیان
کاوه یزدیفر– طراح نوآوری در کسب و کار و موسس آژانس نوآوری کوالیا و مدرسه امکان
اسما کریمی– مدیر خلاقیت برند و هنرگردان مجموعه رست
فرزاد قائم مقامی– مدیر ارشد عملیاتی برند جین وست
هانی هردانیان– مدیر مارکتینگ شرکت مدیران خودرو
رضا مهدوی– مشاور برندینگ
رامین جوانرود– رئیس هیئت مدیره بادی اسپینر
آرمان فلاح– مدیر عامل شرکت مدیریت داده نمودار
سام ضرابی– همبنیانگذار برند جوپا
الناز اکبریان– مدیر برنامهریزی رویدادهای هنری
مجید احمدی خوشبخت– بنیانگذار و مدیر ماخدیزاین
حبیب قربانی– مدیر عامل و همبنیانگذار مجموعه رست
سارا مردانی -مدیرطراحی دیجیتال فشن درسا
آرزو خسروی – مدیر طراحی نشان درسا
مهسا محمودی– بنیانگذار و مدیر پلتفرم بلونی
ساشا استایلز– محقق هوش مصنوعی و شاعر
امین سمیعزاده– مدیرعامل نئواینوست
رامین سمیعزاده– مدیر عامل جابار
وحید شامخی– مدیر توسعه کسب و کار شرکت نوییتکس
ورکشاپهای برگزارشده در تهرانتکسامیت:
ورکشاپ آینده روابط عمومی و ارتباطات در صنعت مد و فشن
مدرس: شهرزاد عارفی- متخصص ارتباطات و برند، همبنیانگذار توروس
ورکشاپ مد رو به جلو، ترندها و پیشبینیهای آینده
مدرس: محمدرضا چمنی- مدیر مارکتینگ برند درسا
ورکشاپ کاربرد گیمیفیکیشن در صنعت ریتیل
مدرس: دکتر محمدرضا محمودی- رئیس هیئت مدیریه شرکت مشاوره مدیریت و تحول دیجیتال آرمان حامی شریف
ورکشاپ بیزنس مدلهای فشن در عصر هوش مصنوعی
مدرس: سهراب رحیمی- مشاور برندینگ در حوزه فشن
ورکشاپ بهرهبرداری از پتانسیل خلاقیت با کمک هوش مصنوعی
مدرس: آنا ماریا کابالیرو- هنرمند ادبی کلمبیایی-آمریکایی، همبنیانگذار گالری theverseverse و برنده جایزه نویسنده هنرهای آینده
ورکشاپ فشن استایلینگ
مدرس: غزاله پوررضا- فشن استایلیست و تولیدکننده محتوا با هوش مصنوعی
ورکشاپ هوش مصنوعی و فناوری
مدرس: بهراد تیموریان- مدیر روابط عمومی شرکت مدیران خودرو
شاید میتوانست بهتر باشد …
شاید میشد که با نصب بنرهای کوچک راهنما به همراه یک QRcode با لندینگ اختصاصی، نظم فوقالعادهای را به فضای این رویداد هدیه کرد…
تصور کنید که به یک مهمانی در فضایی ناشناخته دعوت شدهاید؛ اما به محض ورود نه میزبانی به استقبال شما میآید و نه راهنمایی برای هدایت شما وجود دارد. در این شرایط، چه احساسی را تجربه میکنید؟ بله، بسیاری از بازدیدکنندگان تهران تک سامیت با سردرگمی وارد فضای رویداد شده و به دنبال فردی برای کسب اطلاعات بیشتر و پاسخگویی به علامت سوالهای ایجاد شده در سرشان بودند.
رویداد تهران تک سامیت در کنار تمام نوآوریها، دستاوردها و ویژگیهای مثبت خود، چند نقطه ضعف نه، اما نقطه قابل بهبود داشت. در این دو روز، مردم به محض بالا آمدن از پلهها به دنبال فردی برای کسب اطلاعات و پرسیدن برنامه رویداد بودند. اما هیچ مسئولی که با کارت دور گردن خود بتواند آنها را راهنمایی کند، در جلوی در ورودی سالن نایستاده بود.
زمانی که در سالن نمایشهای دیجیتال قدم میزدید، به وضوع سردرگمی را در بین حاضرین متوجه میشدید. همگی به دنبال کنداکتور زمانی برنامه بودند و افراد از یک دیگر سوال میکردند که «شما میدانید برنامهها کی شروع میشود؟» و خیلی از افراد نمیدانستند که برنامهها شروع شده و نمایش nftها نیز بخشی از رویداد است.
در جلوی در ورودی به نمایشگاه nft، میزی قرار گرفته و ماهیت آن برای هیچکس مشخص نبود؛ برخی از حاضرین با بی سلیقگی بروشورها و اقلام تبلیغی خود را روی آن قرار داده بودند و افراد مجددا برای اطلاع از زمانبندی برنامه، بروشورها را بر میداشتند و سپس آن را روی میز رها میکردند.
صرف نظر از نبود راهنما، شاید بتوان گفت که موضوع پذیرایی یکی از نقاط ضعف اغلب رویدادهای مرتبط با حوزه مد و فشن در داخل ایران است. به نظر شما، آیا برای پاسخگویی به نیاز بیش از 200 نفر بازدیدکننده، وجود تنها یک نفر کافیست؟ جواب ما یک نه قاطع است. تعداد مسئولین پذیرایی با تعداد میههانها همخوانی نداشت و بسیاری از افراد برای دریافت قهوه خود مجبور بودند که دقایقی را منتظر بمانند و همین امر باعث ازدحام در مقابل میز و در جلوی بنر تعبیه شده برای عکاسی شده بود. در کنار همه اینها، نبود سطل زباله کافی، باعث دیده شدن لیوانهای یکبار مصرف روی میزها و در گوشه و کنار سالن نیز میشد.
کمی بیشتر پیش میرویم، در فضای سالن بیش از 10 نمایشگر وجود داشت اما در زمان نمایش فشن شوهای دیجیتال، همه افراد تنها جلوی یک نمایشگر تجمع کردند. آیا بهتر نبود که با هدایت گروههای مردم به سمت نمایشگرهای مختلف، کیفیت دید را ارتقاء داد؟
سخن آخر
رویداد تهران تک سامیت، متفاوتترین گردهمایی اهالی صنعت مد، در کنار بیزنسهای دیگر، با چاشنی تکنولوژی بود. باید از برگزارکنندگان این گردهمایی نهایت تشکر را بکنیم، چرا که میدانیم آنها با چه چالشهایی روبهرو بودند، اما این موضوع مانع آن نشد تا دغدغه و رسالت خود را فراموش کنند و یا آن را کنار بگذارند. ما به چیزی جز این دغدغهمندی و وظیفهشناسی برای پیشرفت نیاز نداریم و این خود نقطه آغازیست برای اتفاقات بزرگ در شکلگیری بیزنس و برندهای تاثیرگذار و البته نشان دادن استعداد و فرهنگ ایرانی به تمام دنیا…