دنیای مد به سرعت در حال تغییر و پیشروی به سوی آینده است. صنعت مد ایران هم برای جانماندن از این مسیر نیاز به تغییرات اساسی دارد. البته وجود زیرساختهای مربوطه، لازمهی هر تغییری است. یعنی علاوه بر پیشرفتهای ظاهری و همگام شدن با مد در دنیا، نیازمند فراهم کردن زیرساختها برای اثربخش بودن این تغییرات و پیشرویها هستیم.
گذر اول: دنیای تکنولوژی دست در دست صنعت مد
صنعت مد در دنیا یکی از صنایعی است که با سرعت زیادی از اتفاقات پیرامونش تاثیرپذیری دارد. تحولات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و به طور ویژه، تحولات تکنولوژی بر روی بخشهای مختلف صنعت مد اثر میگذراند. پیدایش نرمافزارهای کامپیوتری برای طراحی دوبعدی و سه بعدی، نرم افزار و سختافزارهای واقعیت مجازی، انافتیها، هوش مصنوعی و … در کنار هم بستری با عنوان «دیجیتال فشن» را برای طراحی لباس های دیجیتالی به وجود آوردند.
برند درسا، همگام با دنیای مد و تکنولوژی، در تلاش برای حفظ فرهنگ و اصالت ایرانی
برند درسا را همیشه با «کیفیت» و «به روز بودن» در طراحی و تولید محصولات به یاد میآوریم. در سالهای اخیر نیز «جسارت» و «تغییرات اثربخش»، تبدیل به نوعی کلید واژه برای تعریف برند درسا شدهاند. این برند در تلاش بوده تا علاوه بر تغییرات صنعتی و زیرساختی، خلاقیت و نگاه نو و جسورانه را به طراحی محصولات خود اضافه کند. هر چند که در این مسیر متوجه نظرات منفی مخاطبان خود بوده، اما با اطمینان در حال پیادهسازی کمپینها و اهداف خود میباشد.
کالکشن دیجیتال، از تهران تک سامیت تا رونمایی از وب سایت فروش
تهرانتکسامیت، در آبان 1402 و با هدف پیوند صنایع مختلف با دنیای تکنولوژی برگزار شد. در این رویداد، برندهای پوشاک جایگاه ویژهای داشتند و فشنشو دیجیتال هم یکی از بخشهای اصلی این رویداد دو روزه بود. برند درسا نقش پررنگی در این رویداد داشت. از سخنرانی مدیران این برند تا نمایش اولین کالکشن دیجیتال درسا.
بخشی از صحبتهای سخنرانهای گروه برندهای درسا را در وبسایت درسا بخوانید.
گذر دوم: بررسی اولین مجموعه لباس های دیجیتالی برند درسا
همانطور که میدانید، محصولات برند درسا شامل دو بخش فشن و لایف استایل میشود. در قسمت فشن تمرکز این برند بر روی محصولات چرمی همچون کیف، کفش، کمربند و … است. همچنین جواهرات درسا، با طراحیهای متفاوت، از محصولات پرطرفدار این برند میباشد.
اما دنیای دیجیتال این فرصت را فراهم کرده است تا این برند پیشرو، طراحی محصولات پوشیدنی را با حفظ هویت دال، در پیش بگیرد. در واقع ما در دنیای دیجیتالی درسا نیز، با یک کالکشن کامل فشن رو به رو هستیم.
مجموعه اسمارت کژوال (Smart casual)
اسمارت کژوال در تعریف خود به معنای لباسهای نیمه رسمی است که بر تعادل بین لباسهای رسمی، کلاسیک و غیررسمی تمرکز دارد. در واقع این استایل به دنبال نشان دادن یک رویکرد هوشمند در پوشش ماست.
یکی از دو مجموعه لباس های دیجیتالی درسا با این عنوان ارائه شده است. دور از ذهن نیست که تفکر و اندیشه درسا، در دهه چهارم فعالیت خود، به نوعی به تعریف اسمارت کژوال نزدیکتر شده است و همین موضوع در طراحی آیتمهای مختلف و کاربرد آنها کاملا مشهود است. میتوانیم بگوییم در پیش گرفتن این رویکرد، همگام شدن با نسل جدید است.
نگاهی به لوکهای کالکشن اسمارت کژوال
در نگاه اول به این مجموعه لباس های دیجیتالی برند درسا، میتوان حدس زد که المانهای فرهنگی و تاریخی ایران، در طراحیها، نقش زیادی داشتند. نام هر یک از لوکها هم این موضوع را تایید میکند.
در این مجموعه 12 لوک ارائه شده که تهمیندال، سامدال، اسفندال، مهردال و … برخی از نامهای آن هستند. این نامها ترکیبی از اسمهای ایرانی و شاهنامه با پسنوند دال درسا میباشد.
همچنین در طراحی سیلوئتهای این مجموعه لباس های دیجیتالی مشخصا از لباس اقوام ایرانی چون بختیاری، کرد و لر الهام گرفته شده است.
برای مثال در لوک زیر با نام رودال، شاهد آیتم جلیقهای شکل هستیم که طرح آن از چوقا، بالاپوش مردان بختیاری، الهام گرفته شده است. همچنین شلوار آن با الهام از شلوار مردان کرد، به تصویر کشیده شده است.
شال چرمی منقش به پترنها پفدار خط دال، که در 4 لوک تهمیندال، سامدال، مانیدال و لونادال استفاده شده هم الهام گرفته از روسریهای ایرانیست که به شکل یونیسکس (بدون جنسیت) برای لوک آقایان و خانمها استفاده شدهاست.
استفاده از آیتمهای به روز، مثل شلوارهای کارگو در کنار آیتمهای سنتی ایرانی، تلفیقی از سنت و مدرنیته را در چهارچوب تفکر خط دال به نمایش گذاشته است.
رنگهای شاخص استفاده شده در این مجموعه لباس های دیجیتالی، خاکی، مشکی و سفید است. انتخاب این رنگها شاید پیام جسارت را همراه خود نداشته باشد. همچنین رنگهایی که در لباسهای سنتی ایران بسیار دیده میشود، مثل قرمز، آبی، سبز و …، در این مجموعه به کار گرفته نشده است.
دیو دال، شخصیت الهام بخش برند درسا، هم با یک شمایل مدرنتر، با خاصترین آیتم این مجموعه با نام لوک زردال، ظاهر شده است. این ژاکت پفدار به رنگ زرد درسا، با یک پارچه مخملی برجسته و دوخت خط دال طراحی شده است. در توضیح این آیتم به موضوع آوانگارد و هایفشن بودن آن اشاره شده است.
هر چند که الهام از لباسهای سنتی اقوام ایرانی در این مجموعه لباس های دیجیتالی جایگاه خاصی داشت، اما بیشتر آیتمهای استفاده شده در این مجموعه سبکی کژوال را دنبال میکنند و شاید حضور آیتمهای کلاسیکتر میتوانست مفهوم اسمارت کژوال را بیشتر در نگاه مخاطب جای دهد.
مجموعه لباسهای عجیب (Exotic couture)
بخش دیگری از مجموعه لباس های دیجیتالی برند درسا، کالکشن «exotic couture» است. اگر در معنی لغت بخواهیم به این عنوان نگاه کنیم، در واقع انتظار لباسهای عجیب را باید داشته باشیم. اما با نگاه به این کالکشن، که شامل 12 لوک است، به غیر از چند مورد با آیتمهایی مواجه هستیم که شاید برشها و طراحیهای آوانگارد و متفاوتی داشته باشند اما خیلی عجیب به نظر نمیرسد و کاملا قابل پوشیدن است.
تمرکز بر روی الهام از اقوام ایرانی در این مجموعه هم دیده میشود. این موضوعی است که پیچیدگی و جذابیت را چاشنی طراحی کالکشنها کرده است. چراکه اهمیت به فرهنگ غنی ایران زمین، در این ابعاد و با نگاه به آینده، بسیار قابل تحسین میباشد.
برشهای دال، شاخصترین نشانه این مجموعه است. این برش و طرحها با پارچههای مختلف در هر لوک پیادهسازی شدهاند.
ظرافت و پیچیدگی دو ویژگی آیتمهای درساست که نگاه مخاطب را با خود درگیر میکنند.
اگر دنبال کننده فشنشو و برندهای بزرگ دنیا باشید، قطعا متوجه ارائه یک لوک شاخص در بین تمامی لوکها میشوید. در این مجموعه درسا هم لوک «دیودال» به نوعی شاخصترین این مجموعه است. نام دیو جایگاه خاصی در برند درسا دارد و شخصیت افسانهای این برند با این نام شناخته میشود.
برشهای خط دال در این آیتم هم دیده میشود. اما چیزی که آن را خاصتر از تمام لوکها میکند متریال استفاده شده در آن است.
برند درسا در توضیح این طرح به تلفیق سنت و آوانگارد بودن آن تاکید کرده و همچنین از فلز به عنوان متریال استفاده شده در آیتم یاد کرده است.
یکی دیگر از طراحیهای جذاب مجموعه exotic couture، «لیدال» نام دارد. لیدال یک کفتان با الهام از لباس سنتی عشایر است. جزئیات این لوک، مثل بندهای کمربند چرمی و زیپ دال با رنگ زرد، به نوعی این آیتم را چشمگیرتر کردهاند.
رنگ مشکی در این مجموعه لباس های دیجیتالی رنگ غالب است و این موضوع کاملا با مفهوم و کانسپت مجموعه همخوانی دارد. چراکه جسارت، قدرتنمایی، لوکس بودن و آوانگارد بودن بخشی از ویژگیهای این کالکشن است.
برند درسا با ایجاد یک تیم از افراد متخصص در حوزه تکنولوژی و طراحی دیجیتال، برای ورود به دنیای جدید مد پیش قدم شده است. این شکل از ارائه یک کالکشن فشن احتمالا برای طراحان و مخاطبان آنها در ایران جذاب خواهد بود. چراکه هنوز در ایران نمیتوانیم شاهد فشنشو و ارائه کالکشنهای یکپارچه باشیم و این نوآوری بستر مناسبی برای نمایش خلاقیت و ایدههای یک طراح است. اما چیزی که شاید برای مخاطبان هنوز مبهم است، نحوه فروش و مالکیت این آیتمها و لباس های دیجیتالی در داخل ایران است که انتظار میرود برند توضیحات بیشتری درباره این موضوع ارائه کند.
مدیر خلاقیت: شاهین فاطمی
مدیر ارشد طراحی: سهیلا فتحیه
مدیر دپارتمان طراحی دیجیتال فشن: سارا مردانی و پرهام دربانی
دیزاینر و دایرکتور: امیرعلی فاطمی
آواتار دیزاینر: کامران محرابیان
digital transformation researcher: محمد صادق صدیقی