در این مصاحبه اختصاصی ویژهنامه سه سالگی ویکندلی، میزبان جناب آقای «نیما ذوقی»، دبیر انجمن نشانهای تجاری هستیم و سوالاتی را در زمینه فعالیتهای این انجمن از ایشان پرسیدیم. در ادامه گفتگو، با ما همراه باشید.
معرفی انجمن نشانهای تجاری پوشاک ایران
تاریخچهی صنعت ریتیل در ایران و اوجگیری آن به سال ۱۳۹۶ برمیگردد. در آن برهه از زمان به دلیل شرایطی که به تدریج در حال ایجاد شدن بود، اکثر برندهای عمدهفروشی تصمیم گرفتند که به صنعت ریتیل ورود کنند. اما به دلیل بینالمللی بودن این صنعت و اطلاعات و دانش کم موجود در ایران و همچنین کم بودن افرادی که در خارج از ایران در صنعت ریتیل به فعالیت پرداخته بودند، تنها شرکتهایی مثل کاسپینمد، لیلیَنمد و مهانپوش فاخر که نمایندگی برندهای خارجی را گرفته و بر اساس استانداردها و قوانین آن برندها کار میکردند، در داخل ایران کار ریتیل را انجام میدادند.
این برندهای خارجی در کل پنج سال در ایران فعالیت کردند. به نظر من اگر شرایط به گونهای بود که این برندها 10-15 سال در ایران میماندند، این دانش راحتتر به ما منتقل میشد. اما به علت عدم دسترسی به دانش بینالمللی اکثر برندهایی که کار را شروع کردند، همچون برندهای بادیاسپینر، سرژه و کانیراش، به روش آزمون و خطا، یعنی با کمک مشاورین و تجربهی سالها کار کردن در صنعت عمدهفروشی، به این فضا ورود کردند.
دلیل پیدایش و نقشی که انجمنهایی همچون انجمن نشانهای تجاری دارند، این است که چنین فعالیتهایی به اکوسیستم صنعت برندسازی در ایران کمک میکند. امروز خوشبختانه افرادی که دور هم جمع شدهاند و مجموع مؤسسینی که انجمن را تشکیل دادهاند، سالها تجربهی برندسازی، حداقل در صنعت پوشاک ایران را دارند و همین امر باعث شد که اگر افرادی با کمک این انجمن قصد ورود به حوزه برندسازی در صنعت پوشاک را دارند، نگران آزمون و خطاهای اولیه نباشند.
وجود انجمنهای اینچنینی، چه تأثیری در پیشرفت صنعت مد و پوشاک ایران میگذارد؟
مشخصا یکی از اهداف مهم انجمن نشانهای تجاری، کمک به افراد بدون تجربه در مسیر برندسازی در صنعت ریتیل است. این مسیر نقشه راه نسبتا مشخصی دارد. در همین راستا اخیرا برگزاری دورههای مسترکلاس تبدیل به یکی از فعالیتهای کلیدی انجمن شده است. هدف از این دورهها شناخت و بررسی استانداردها و شاخصهای جهانی میباشد.
آیا برندهای عضو در این انجمن ملزم به رعایت چهارچوب خاصی در کیفیت محصولات خود هستند؟
کیفیت مسئله بسیار مهمی است، اما امروز رسالت انجمن در راستای پیادهسازی اصول برندسازی میباشد. برند یعنی تعهد، تعهدی که به مشتری و مصرفکننده داده میشود و باید به آن پایبند بود. موضوع کیفیت و بررسی شاخصهای کیفی شاید بیشتر به بخش تولید مربوط شود. البته که انجمن شاخصه کیفیت را برای اعضا در نظر دارد، اما شاید در بعضی موارد اولویت اول ما نباشد.
اما برندی که میخواهد عضو انجمن نشانهای تجاری شود، باید چه ویژگیهایی داشته باشد؟
داشتن حداقل یک شعبه فروشگاهی، لازمه عضویت یک برند در انجمن است. البته با در نظر گرفتن برخی ویژگیها، اگر یک برند از طریق وبسایت، فروش آنلاین داشته باشد، طبق اساسنامه ما، میتواند عضو انجمن نشانهای تجاری شود. حال اگر برندی هنوز به حوزهی ریتیل ورود نکرده باشد، فضای فروش آن عمده باشد یا تولیدکننده صفر باشد، باز هم میتواند عضوی از این خانواده شود و از خدمات انجمن استفاده کند؛ تنها تفاوتش این است که ما این اعضا را به عنوان عضو فرعی تعریف میکنیم.
انجمن نشانهای تجاری پوشاک زیر نظر اتاق بازرگانی تاسیس شده است. تفاوت اعضای اصلی و فرعی هم مربوط به همینجاست که با داشتن یک شعبه فیزیکی باید حق عضویت اتاق بازرگانی در شهر خودشان را پرداخت کرده باشند و به همین واسطه حق رای در مجمع را دارند.
از برنامههای IFS، رویداد موفق صنعت مد ایران در سال 1402، که در حاشیه نمایشگاه بینالمللی پوشاک برگزار شد برای ما بگویید. این رویداد چه دستاوردهایی داشت؟ و آیا باز هم ممکن است که شاهد رویدادهای این چنینی از انجمن نشانهای تجاری باشیم؟
در ارتباط با رویداد IFS هم بله همانطور که شما اشاره کردید، امسال خبرهای خوبی در راه خواهد بود. ما در سال گذشته اولین رویداد گفتمان مد ایران را در حاشیه نمایشگاه ایران مد برگزار کردیم. امسال نیز در حال تلاش هستیم که حداقل سه رویداد تا پایان سال برگزار کنیم.
رویدادها در فضاهای متفاوت با موضوعات مشخص، با عنوان گفتمان مد ایران برگزار خواهند شد. در حال حاضر در مرحلهی برنامهریزی و جذب اسپانسر هستیم. امیدوارم خیلی زود اخبار این رویدادها را مشاهده کنید و ما هم بتوانیم در راستای نقش کوچکی که در توسعهی فضای مد و پوشاک ایران داریم، به واسطه برگزاری این رویدادها، قدم برداریم. هدف رویدادهای IFS این است که جامعهی متخصص فعالتر شوند، یکدیگر را بیشتر بشناسند و همچنین به رشد جوانان صنعت و استعدادهای آینده کمک کنند.
در مورد دستاورهایی که رویداد داشت، من فکر میکنم که شاید دوستانی مثل شما که از بیرون قضاوت میکنید بهتر بتوانید پاسخ این سوال را بدهید. اما از نظر خود ما این که توانستیم یک جامعهی بزرگ را به مدت چهار روز کنار هم جمع کنیم و کیفیت برگزاری رویداد را نسبت به رویدادهایی که در سال گذشته خودمان برگزار کرده بودیم، ارتقاء دهیم، مهمترین دستاورد ما بود و امیدواریم که بتوانیم سال به سال از نظر کیفی و کمی، رویدادهایمان را بهتر کنیم و بتوانیم به خروجی مورد نظر برسیم.
در پایان آماده شنیدن هرچیزی که لازم است در مورد انجمن گفته شود هستیم.
در پایان لازم است از همهی کسانی که انجمن نشانهای تجاری را حمایت کردهاند، تشکر کنم. انجمنهای غیر تجاری برای این که بتوانند کارهای بزرگ انجام دهند، به حمایت مالی نیاز دارند و اینجا باید اشاره کنم که مجموعه برندهای درسا در سال اول فعالیت انجمن، اسپانسر ما بود و خوشبختانه همچنان افتخار این را داریم که برای سال دوم هم در خدمت مجموعه محترم درسا باشیم.
همچنین مجموعهی گروه شرکتهای بهرهبرداری ثنا نور جم، دومین اسپانسری است که ما جذب کردیم و قرار است که در کنار انجمن باشند. جا دارد که از این عزیزان هم تشکر کنم و بعد از آن از همهی برندهایی که عضو رسمی انجمن هستند تقدیر میکنم. به هر حال با توجه به فضایی که وجود دارد، این برندها تصمیم گرفتند که به این انجمن اعتماد کنند و عضو آن باشند.
تلاش همهی ما و شخص من به عنوان دبیر اجرایی انجمن نشانهای تجاری این است که بتوانیم با نوع کیفیت کار خود و خروجی که ارائه میدهیم، فضایی را ایجاد کنیم که همهی برندهایی که در صنعت ریتیل پوشاک ایران فعال هستند با رضایت کامل، به عضویت خود ادامه دهند. آرزوی موفقیت میکنم برای کامیونیتی صنعت پوشاک ایران و امیدوارم با توجه به همهی چالشها و سختیهایی که این صنعت دارد، انجمن ما نیز بتواند نقش کوچکی را ایفا کند و در آینده وقتی برمیگردیم و به این روزها نگاه میکنیم، به آن افتخار کنیم. از مجموعهی شما هم تشکر میکنم که از پارسال و اولین رویداد در کنار ما بودید و سهم خودتان را به خوبی در این صنعت ایفا میکنید.