به قلم: ریحانه فغانی
من، «ریحانه فغانی»، با سابقه حضور ۱۳ ساله در صنعت پوشاک ایران، مدیر عامل و بنیانگذار «آکادمی طراحان مد خلاق» هستم و تاکنون با برندهای داخلی و خارجی کوچک و بزرگ زیادی همچون کاسپین مد، ناریان، هوگرو، RNS و … همکاری داشتهام.
یکی از بزرگترین چالشهایی که از همان بدو ورود به دنیای مد و پوشاک با آن مواجه شدم نبودن آموزشهای صحیح، اصولی و کاربردی در حوزه مد و فشن متناسب با فضای رو به رشد صنعت پوشاک در ایران بود. شرکت در دورههای مختلف کوتاهمدت و بلندمدت داخلی و خارجی، حضور و کسب تجربه در صنعت و لمس از نزدیکِ پروسه طراحی تا تولید در کنار برندها، ایده تاسیس «آکادمی طراحان مد خلاق» را در ذهنم شکوفا کرد تا با کمک دانش و تجربه حضورم در صنعت بتوانم خلاء میان دانشگاه و صنعت را پر نموده و مسیر ورود حرفهای به صنعت مد و پوشاک ایران را به کمک همکاران متخصص خود، برای تازهواردان این عرصه تسهیل و هموارتر نمایم.
یکی از مهمترین چالشهای این عرصه، عدم آگاهی از موقعیتهای شغلی موجود در حوزه مد و هماهنگ نبودن آموزشها با نیازهای صنعت میباشد. در طی سالیان متمادی، طراح لباس شدن در ایران تنها برابر بود با یادگیری جنسیتسازی لباس و طراحی فیگور و این در حالیست که طراح یک برند صنعتی پوشاک ممکن است در طول روز حتی فرصت دست گرفتن یک مداد را هم نداشته باشد چه برسد به ساعتها وقت گذاشتن برای ساخت جنسیت یک لباس جین! همسو نبودن سرعت رشد صنعت و روند به روز شدن سرفصلهای آموزشی، حتی در دانشگاههای کشور، همواره از بزرگترین معضلات بزرگ جامعه مد و پوشاک ایران بوده و منجر به دلسرد شدن و هدر رفت وقت، انرژی و سرمایه علاقمندان به این رشته میشود. اما امروزه با تلاش، آگاهی و نیازسنجی از صاحبان برندها، این چالشها در حال پیشرفت و بهبود میباشد.
نکته مهم در گذراندن دورههای مرتبط با مد، بحث نیازسنجی است. پیش از هر چیز باید بدانیم که هر هنرجو بر اساس جایگاه شغلی مورد نظر خود به چه نوع آموزشی نیاز دارد تا بتواند در مدت زمان مناسب، بهترین و کاربردیترین آموزش را ببیند و جذب بازار کار شود. باید به این نکته نیز اشاره کرد که فضای مد و پوشاک کشور صرفا به طراح لباس نیاز ندارد و موقعیتهای شغلی بسیاری در این صنعت، همچون پوزیشنهای پولساز تکنیکال دیزاینر، تریدی دیزاینر، گرافیست مد و… با صندلیهای خالی روبرو هستند.
برنامهریزی و طرحریزی یک دوره آموزشی جامع، کامل و شفاف که بالاترین بازخورد را بدون اتلاف وقت برای هنرجویان داشته باشد، نیازمند خلاقیت، دانش کافی و آشنایی با نیازها و چالشهای این صنعت است.
مفتخرم که اعلام کنم آکادمی طراحان مد خلاق با توجه به ارتباط نزدیک با صنعت، مشورت و نظرسنجی با صاحبان برندها و نیازسنجیها، اقدام به برگزاری دورههای مرتبط با صنعت پوشاک نموده است و تاکنون فارغ التحصیلان مستعد پس از شرکت در این دورهها، بلافاصله جذب برندهای بزرگ و مطرح ایران شدهاند.
امید است که به کمک مدیران عامل برندها و فعالان حوزه صنعت پوشاک بتوانیم مسیری روشن و سبز برای صنعت مد و پوشاک کشور و علاقمندان این حوزه ایجاد کنیم.