مصاحبه با برندها و طراحان مختلف همیشه برای ما جذاب بوده و هست. چراکه معاشرت و همصحبتی با آنها میتواند به نتایج مثبتی برای افراد علاقهمند به دنیای مد و همچنین پیشرفت صنعت مد ایران ختم شود. در جدیدترین مصاحبه هفتهنامه اخبار مد ایران، با خالقان و طراحان برند اکسسوری گواپو یعنی پوشت، سرکار خانم روناک بهمنی و سارا طاهر، به گفتگو نشستیم. پس این مطلب را از دست ندهید.
-
در ابتدا دوست داریم که خودتون رو برای مخاطبان ویکندلی معرفی کنید؟
من روناک بهمنی هستم. لیسانس و فوق لیسانس کامپیوتر دارم. علاقه من به تصویرسازی و نقاشی باعث شد که به استرالیا برم و برای ارشد در رشتهی دیجیتال دیزاین تحصیل کنم. مینیاتور و نقاشیهای سنتی هم از علاقهمندیهای من هست.
بعد از تحصیل با سارا و یکی دیگر از دوستان تصمیم به همکاری گرفتیم. در ابتدا در شاخه اکسسوری خانمها فعالیت میکردیم ولی بعد از اون با بررسی بازار، متوجه فضایی خالی برای اکسسوری آقایان و پوشت شدیم.
من هم سارا طاهر هستم. با روناک دوست قدیمی هستیم و آشنایی ما برمیگرده به دانشگاه و تحصیل هر دو ما در رشته کامپیوتر است. من در زمینه ترجمه و تدریس زبان انگلیسی فعالیت دارم و به عنوان مترجم در ایونتهای مختلفی هم فعالیت داشتم. در کنار اینها، علاقه شخصی من بود که کسبوکاری رو با همکاری دوستانم داشته باشم.
-
وقتی برای قرار مصاحبه با برند شما اومدم جلو فکر نمیکردم قرار هست با دو خانم صحبت کنم؛ چی شد که این مسیر رو انتخاب کردید؟
ما شال زنانه تولید میکردیم و در اون زمان خیلی از آقایون علاقه خودشون رو با استفاده از محصولات ما به عنوان شال گردن به ما نشان دادن. همچنین در بین صحبتها با افراد مختلف متوجه شدیم انتخاب هدیه از سمت خانمها برای آقایون کار سختی هست. این انتخاب در بین محصولات ایرانی سختتر هم میشود. در عین حال با نگاه به افرادی که سمتهای مهمی مثل مدیر یا سفیر یک برند داشتند، به این نتیجه رسیدیم که جزئیات در استایل اونها اهمیت زیادی داره.
خانم طاهر در ادامه گفت: خیلیها از این موضوع استقبال کردن که ۲ خانم در پشت یک کسبوکار مربوط به آقایون هستند و البته خود ما هم این چالش رو دوست داشتیم. با اینکه در ابتدا تصور میکردیم دنیای مردانه و ارتباط با اونها در یک فضای فروشگاهی پروسه سختی هست، اما خوشبختانه این تصور اشتباه بود.
-
از گواپو بهمون بگید؛ معنی لغوی اون چیه؟ و البته برای شخص شما چه معنایی داره و چه حسی به اون دارید؟
گواپو در زبان اسپانیایی به معنای مرد خوشتیپه. اگر دقت کرده باشید کپشن پستهای اینستاگرام ما با ۳ زبان فارسی، انگلیسی و اسپانیایی نوشته شده.
- چه جالب! دلیلش چی هست؟
اسپانیایی سومین زبان دنیاست و البته زبانی اصیل و ریشهدار است. همچنین هنر اسپانیایی هم حرفهای زیادی برای گفتن داره و ما دنبال کلمهای بودیم که هم جامع باشه، هم مخاطب ما رو مشخص کنه و البته هدفمون هم نشون بده.
- چرا اسم فارسی انتخاب نکردید؟
یکی از دلایلی که اسم فارسی انتخاب نکردیم این بود که میخواستیم کمی فراتر از مرزها قدم بگذاریم. برای طراحیها در تلاشیم که هنر اصیل دنیا رو نشون بدیم و از کشورها و فرهنگ های مختلف دنیا الهام بگیریم.
ما به دنبال تعصب مرزی نبودیم، بلکه به دنبال دوستی فرهنگی هستیم. به فرهنگ ایرانی افتخار میکنیم. اما اهمیت به دیگر فرهنگها در کنار اون برای ما اولویت داشته. به طور خلاصه؛ انتخاب اسم گواپو با اهدافی همراه بوده.
-
شما در واقع اکسسوری و پوشت برای آقایون طراحی و تولید میکنید؛ شاید مخاطبان خانم شما هم کم نباشن البته که برای آقایون به عنوان هدیه از شما خرید کنن. اما خب در نهایت آقایون هم به شکل مستقیم از شما خرید میکنن. این موضوع برای شما چه چالشهایی داشته؟
خانم بهمنی در پاسخ به این سوال گفت: اگر از نکات مثبت این چالش بخوایم بهتون بگیم این بوده که از ما به عنوان ۲ خانم حمایتهای زیادی از سمت آقایون شده و به گونهای آقایون نگذاشتن که ما در این بازار احساس غربت کنیم. صاحب شرکتهای بزرگی بودن، که به عنوان یک فرد خوشپوش و کسی که به جزئیات استایل و استفاده از پوشت اهمیت میدن، ما رو راهنمایی کردن و توصیههای مختلفی درباره تولید محصولات داشتند.
سارا طاهر در ادامه اضافه کرد: ما به جز اطرافیان نزدیک به خودمون، ایدهای از مخاطب آقا نداشتیم چرا که قبل از آن برای خانمها محصولاتی تولید کرده بودیم. این موضوع ما رو واداشت تا حدود ۱ سال، همزمان با طراحی محصولات، بر روی مخاطبان و بازار هدف تحقیق کنیم.
نگاهی به وجه تمایزهای برند گواپو:
قبل از اینکه با طراحان گواپو گفتگو داشته باشم، با بررسی صفحه اینستاگرام آنها متوجه خلاقیت و نگاه به جزئیات آنها شده بودم. از جمله پکیجینگ محصولات گواپو که مشخصا هزینه زیادی بر روی آن اعمال شده. از نکات جالب دیگه میشه به شناسنامه محصولات اشاره کرد که خانم سارا طاهر در صحبتهای خود به این موضوع اشاره کرد که جلسههای مشاوره زیادی برای طراحی این شناسنامهها انجام شده است. همچنین بعضی از طراحیهای گواپو هم به صورت محدود انجام میشود که این خود حس خاص بودن به مخاطب را به همراه خودش دارد.
-
دوست داریم از روند تولید و طراحی پارچهها بیشتر بهمون بگید، و البته از چالشهایی که در این روند داشتید.
قطعا این بخش برای ما بسیار مورد اهمیت هست و هر طرح و محصول مراحل مختلفی رو طی میکنه. در ابتدا یک ایده اولیه وجود داره و اون ایده اولیه با تحقیقهای مختلف در زمینه تاریخی و فرهنگی شکل واقعیتر به خودش میگیره. بعد از اون زیباشناسی رنگی و کاربرد محصول بررسی میشه. برای مثال اینکه یک محصول برای یک قرار رمانتیک استفاده بشه و یا یک مدیر برای روزمره خودش از اون استفاده کنه، در تمام پروسه طراحی پوشت تاثیرگذار هست.
در نهایت به صورت دیجیتال طراحی محصولات انجام میشه و ما میرسیم به انتخاب پارچه مناسب برای چاپ، که شاید امروز اصلیترین چالش ما همین قسمت از تولید باشه. چرا که اون پارچه باید استانداردهای لازم با توجه به تمام مراحل طراحی ما رو داشته باشه. از طرفی ما به این دلیل که عمدهی فروش محصولاتمون به صورت آنلاین هست، حفظ متریال برای مشتریان وفادار بسیار مهمه. چرا که ما در خرید اول اونها سعی داریم بهترین تجربه خرید رو خلق کنیم و اگر در خریدهای بعدی این تجربه بهبود پیدا نکنه ما هم دچار مشکل خواهیم شد.
-
همه کارها در روند تولید توسط خود شما انجام میشه؟
خیر. ما تقریبا خودمون فقط در بخش طراحی و فروش فعال هستیم. بخش های دیگه از تولید به نوعی برون سپاری میشه. ما معتقدیم که لزوما همه کارها نباید توسط یک تعداد افراد محدود انجام بشه، بلکه باید افراد متخصص در هر بخشی فعالیت خود رو داشته باشن. برای مثال شاید لازم نباشه ما حتما یک دستگاه چاپ پیشرفته داشته باشیم و در عوض میتونیم با یک فضای تخصصی در این زمینه همکاری کنیم.
-
فکر میکنید اکسسوریهایی همچون پوشت چقدر میتونه در استایل آقایون تاثیرگذار باشه؟
به نوعی اکسسوریها به استایل شما روح میدن. شاید شما یک کتوشلوار گرون قیمت پوشیده باشید ولی اون به تنهایی نمیتونه خودش رو نشون بده. حالا با اضافه کردن یک دستمال گردن، به همون کت و شلوار، میتونید سطح دیگهای از استایل خودتون رو به نمایش بگذارید. همچنین اکسسوریها پیام و هدف شما رو بهتر از آیتمهای اصلی انتقال میدن. برای مثال در یک قرار رمانتیک شاید یک پوشت قرمز رنگ این کار رو انجام بده یا در یک سخنرانی به عنوان یک مدیر، استفاده از اکسسوریها که یک خطوط و طراحی خاصتری داره میتونه همه چیز رو تغییر بده.
ما به این روند میگیم “تغییر دراماتیک استایل با یک پوشت”
-
و سوال آخر اینکه، چه چشم اندازی برای برند گواپو متصور هستید؟
گسترش و پاگذاشتن به فراتر از مرزها از اهداف بلند مدت ماست. ما به طور غیرمستقیم مشتریهای خارجی هم داشتیم و در راستای این هدف باید بتونیم فرهنگهای مختلف رو به طراحیهای آیتمها تزریق کنیم. یکی دیگر از اهدافی که همواره در گواپو در جریان هست، تاثیرگذاری محصولات ماست. ما تلاش میکنیم که محصولات گواپو صرفا یک آیتم دکوراتیو نباشه، بلکه یک پیام رو همراه خودش داشته باشه. در این مسیر ما دائما در حال به روز کردن دانش خودمون در روند طراحیها هستیم. همچنین قدم برداشتن در راستای خلق ارزشهای اجتماعی هم از دیگر چشماندازهای ماست.
در نهایت ما علاقهمند هستیم با برندهای ایرانی هم همکاری داشتهباشیم. حتی قبلا پیشنهاداتی به برندهای کت و شلوار برای همکاری داشتیم ولی اونها محصولات خارجی رو ترجیح دادن و این برای ما سوال بوده که چرا نباید یک محصول ایرانی رو با یک کیفیت مرغوب انتخاب کنند. امیدواریم این اتفاق هم به زودی بیوفته و با هم بتونیم در این مسیر پیشرفت کنیم.
از طرف ویکندلی آرزوی موفقیت داریم برای برند گواپو.