هر سال در آستانه نوروز، ایونتهای مد و برگذاری رویدادها و بازارچههای فروش محصولات مختلف، رنگ و بوی دیگری به خود میگیرد. پلتفرمها و افراد مختلف در حوزه مد هم سعی میکنند با برگذاری این رویدادها، حال و هوای متفاوتی را برای خریداران پوشاک و اکسسوری محیا کنند. همچنین ایجاد یک تجربه خرید متفاوت، هم برای برگذارکنندگان و هم برندها، از اهداف مهم و اولویت آنهاست.
ایونتهای مد به چند دسته تقسیم میشوند؟
اگر بخواهیم این دستهبندی را در داخل ایران بررسی کنیم، با توجه به محدودیتها، شکلهای جدیدی از ایونتهای مد را شاهد هستیم. و البته شاید نتوانیم دستهبندی مشخصی از آنها داشته باشیم. چرا که برندها یا افراد برگذارکننده با توجه به شرایط موجود، سعی میکنند بهترین حالت از خود را برای مخاطبان به نمایش بگذارند. اما به طور کلی میتوانیم دستهبندیهای زیر را برای رویدادهای فشن در ایران نام ببریم:
- رویدادهای خصوصی برای نمایش کالکشنهای جدید یک برند
- رویدادهای تجمیعی برندهای مختلف در کانسپت استورها به صورت عمومی
- رونمایی از کالکشنهای جدید در فروشگاه اختصاصی برند
- افتتاحیه فروشگاه برندهای مختلف
گذری به کانسپت استورها
یکی از دستهبندیهایی که از محبوبترینها در ایران و حتی خارج از ایران است، رویدادهای تجمیعی و عمومی برندهای مختلف در قالب کانسپت استورهاست. کانسپت استورها، که در سالهای اخیر در ایران شکل بهتر و حرفهایتری به خود گرفتهاند، فضایی جذاب برای طراحان خلاق و برندهای نوپاست تا بتوانند با مخاطبان خود از نزدیک ارتباط داشته باشند.
ایونتهای مد چه ویژگیهایی دارند؟
در ایران ایونتهای مد یا رویدادهای مختلفی برگذار میشود. ولی نمیتوان همه آنها را با عنوان یک ایونت استاندارد معرفی کرد. این موضوع میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که در اینجا به اختصار به چند عامل اشاره میکنی
- نداشتن هدف مشخص
- برنامهریزی نادرست
- ناهماهنگی بین عوامل برگذارکننده
- ناهماهنگی سبکی بین برندهای حاضر در رویداد
- و …
در این بین تیمها و افرادی هم هستند که با رعایت تمامی نکات، اقدام به برگذاری ایونتهای مد و رویدادهای متفاوت و با برنامهریزی مشخص میکنند. استدیو فاش، که در زمینه راهاندازی و توسعه برندهای فشن فعالیت میکند، به تازگی اقدام به برگذاری ایونتی متفاوت کرده است.
این ایونت، که برای نوروز 1402 برنامهریزی شده است، در فضای فیزیکی “کاز” واقع در بابلسر مازندران از تاریخ 9 تا 11 فروردین برگذار میشود. “کاز” تنها کانسپت استور واقع در بابلسر است، که در 3 سال گذشته با برندهای مستقل زیادی همکاری داشته و در زمینه فرهنگ خرید از طراحان ایرانی، تلاش زیادی کرده است.
رعایت استانداردها از سمت کانسپت استور کاز و استدیو فاش، برای برگذاری این ایونت، بسیار مورد توجه است. در اینجا به چند مورد از آنها اشاره میکنیم:
- برگذاری ایونت در زمانی درست
- داشتن هدف مشخص از مخاطبان این ایونت
- توجه به لوکیشن فروشگاه کاز از نظر توریستی بودن در ایام تعطیلات
- حضور برندها و طراحان مختلف با ارائه سلایق گوناگون
- تبلیغات به روز پیش از ایونت با همکاری بلاگرها و رسانههای محلی و غیرمحلی
- برنامه ریزی برای اتفاقات بعد از ایونت و پیشبینی آنها
برای کسب اطلاعات بیشتر و یا شرکت در این ایونت میتوانید به صفحه اینستاگرام استدیو فاش و یا صفحه اینستاگرام کانسپت استور کاز مراجعه کنید.